„Különleges, a nem villamosított pályákon akkumulátoros üzemmódban működő, nagy teljesítményű vontatómozdonyokat rendelt a Rail Cargo Hungaria, amivel mozdonycsere nélkül képes mozgatni a szerelvényeket a tengeri kikötők és a BILK logisztikai központ között – mondta el a Magyar Nemzetnek Kovács Imre, a cég elnöke. A magyar piacvezető árufuvarozó szorosabb kapcsolatot igyekszik kialakítani a nagy kínai tengeri és szárazföldi szállítmányozócégekkel, ennek eredménye, hogy a COSCO résztulajdonossá vált a BILK-ben, és ezzel hazánk felkerült a kínai logisztikai világcég térképére.
Kisebbfajta szenzációt keltett szakmai körökben, hogy a Rail Cargo Hungaria (RCH) a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive (CRRC ZELC) cégtől villany-hibrid mozdonyok bérléséről állapodott meg. Mind a gyártó személye, mind a járművek technikai kialakítása – a vezetékes elektromos üzemet akkumulátoros elektromos üzemmel kombinálja – némileg meghökkentő. A kínai partnerről érdemes tudni, hogy a világ legnagyobb vasútijármű-gyártója, amely jelentős erőforrásokkal rendelkezik, és az említett mozdonyokat az RCH megrendelésére fejleszti ki – mondta el a Magyar Nemzet kérdésére Kovács Imre, a Rail Cargo Austria AG igazgatósági tagja, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke.
A kínai cég vállalta, hogy három éven belül elkészíti az első két-két járművet és beszerzi a szükséges magyar és nemzetközi engedélyeket. A fejlesztés költségeit teljes egészében a CRRC ZELC vállalat viseli. A Rail Cargo Hungaria ezt követően négyéves időtartamra bérbe veszi a járműveket, amelyek teljes körű karbantartásának kiadásait a kínai fél fedezi majd. Ha a fejlesztés beváltja a vele szemben támasztott követelményeket, az RCH tovább bérelheti a mozdonyokat vagy kedvező feltételekkel rendelhet további húsz-húsz járművet mindkét típusból.
Kétfajta járműről van szó – mondta Kovács Imre. Az egyik klasszikus tolatómozdony, amely a rendező pályaudvarokon végzi a tevékenységét. Ezeket a pályákat nem villamosítják, a szerelvények, egyes vagonok rendezését dízelmozdonyok végzik, és ez a tevékenység nagy zajjal és sok szén-dioxid-kibocsátással jár. Az akkumulátoros mozdonyok használata jelentős környezetvédelmi előnyt rejt, és gazdaságosabbnak is ígérkezik – mondta a szakember.
Másképpen hoz komoly üzemeltetési hasznot a nagy teljesítményű vontatómozdony. Nem véletlenül nevezi a gyártó Super Last Mile-nak a típust, ugyanis a vasúti áruszállítás egyik nagy problémájára, az úgynevezett utolsó mérföld kihívására ad választ. A villanymozdonyokkal vontatott árufuvarozó vonatok a felsővezetékes pályákon nagy távolságokon gazdaságosan, sok árut képesek elszállítani, azonban amikor közelednek a célhoz, váltaniuk kell, hiszen az iparvágányokat, rendező pályaudvarokat, logisztikai parkokat csak dízelvontatással érhetik el. Ez praktikusan mozdonycserét jelent, ami időben, költségben, személyzetben többletráfordítást követel. A Last Mile villany-hibrid vonat képes rá, hogy a nyílt pályán áramszedős villanymozdonyként mozgassa a szerelvényt, majd a nyílt pályáról letérve, néhány tíz kilométeren át akkumulátoros üzemmódban eljuttassa az átrakóhelyre, esetünkben a BILK-be – mondta a vasúti vezető.
A kínai kapcsolat a Rail Cargo Group (RCG) tulajdonában álló Rail Cargo Terminal (RVT) – BILK esetében is jelen van, hiszen a közelmúltban szerzett 15 százalékos tulajdonrészt a logisztikai bázisban a COSCO Shipping Group tagvállalata, az Ocean Rail Logistics S.A. Mint ismert, a kínai COSCO a világ egyik legnagyobb tengeri áruszállító vállalata. 2009 óta 35 éves koncesszióban üzemelteti a görögországi Pireusz kikötőjét, aminek 2016 óta többségi tulajdonosa. A tervek szerint hamarosan megkezdődik a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának a felújítása, amellyel a jelenleginél sokkal gyorsabb és kiszámíthatóbb összeköttetés jön létre Pireusz és a BILK között – mondta Kovács Imre.
A COSCO részvétele az RCT–BILK-terminálban jelzésértékű, ezzel hazánk felkerült a világméretű kínai logisztikai vállalat térképére. Egyébként a BILK működését a tulajdonszerzés nem befolyásolja, a logisztikai központ meglévő ügyfeleit változatlanul kiszolgálja, valamint örömmel fogadja az új megbízásokat.
A piacvezető magyar árufuvarozó, a Rail Cargo Hungaria számára továbbra is kiemelt fontossággal bír a földközi-tengeri kikötők elérése. Nemcsak Pireusz jön itt szóba, de Fiume, Koper és Trieszt is. A Rail Cargo Group támogatta és támogatja a magyar kormányt abban, hogy igyekezzék erős kapcsolatokat kialakítani ezekkel a kikötőkkel, akár tulajdonszerzés formájában is. Kevesen értik – hívta fel a figyelmet Kovács Imre –, hogy itt nem szükséges választani a különböző kikötők vagy útvonalak között, hanem mindegyiket fejleszteni kell. A Kína és Európa közötti kereskedelem, áruforgalom ugyanis évről évre erősödni fog, és minden csatorna, amely ezt a növekedést ki tudja szolgálni, hasznot hoz.
Éppen ezért fontos a vasúti kapcsolat építése is, bár a vonatok kapacitása nem versenyezhet az óceánjáró konténerhajókéval – mondta a szakember.
– A selyemút valójában jó néhány szárazföldi útvonalat jelent, amely részint Oroszországon és a transzszibériai vasúton, részint tőle délre, Azerbajdzsánon, Kazahsztánon, Grúzián és Törökországon át érkezik Európába. Ezt a vonalat az teszi lehetővé, hogy Törökország megépítette a Boszporusz-szoros alatti vasúti alagutat, amely azután a hagyományos balkáni útvonalon, hazánkat is érintve jut el Európa belsejébe. A Rail Cargo Group nagy erőfeszítéseket tesz, hogy rendszeres konténervonat-járatokat szervezzen a selyemúton Belső-Kínába. Ezek a vonatok sokkal gyorsabban elérik a célállomásukat, mint a konténerhajók, ugyanakkor egy-egy járat biztonságos eljuttatásához nyolc-tíz vasúttársaság együttműködése szükséges. Ebben a tevékenységben sokat számít a RCG nemzetközi kapcsolatrendszere és sok évtizedes tapasztalata – mondta Kovács Imre.”
Címlap fotó: Kurucz Árpád
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.