„Elkezdődött a Déli Körvasút fejlesztésének következő üteme, amely a vasúti pálya átépítését célozza. A projekt révén bővül a főváros és az agglomeráció közlekedési rendszere, miközben csökken a térséget érő zajterhelés és légszennyezés.
A mai nappal elkezdődött a Déli Körvasút fejlesztésének következő üteme, amely a vasúti pálya átépítését – kettőről három-, esetenként négyvágányosra bővítését – célozza. A munkálatokra azt követően kerülhet sor, hogy a beruházás tavaly november 24-én immár harmadik alkalommal is megkapta a környezetvédelmi engedélyt – közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium az MTI-vel.
Mint emlékezetes, a Déli Körvasút beruházás részeként Ferencváros és Kelenföld állomások között megújul a vasúti pálya, új Duna-híd létesült, illetve Nádorkert, Közvágóhíd és Népliget elnevezéssel három új megálló is épül.
A projekt révén egyaránt bővül a főváros és az agglomeráció fenntartható közlekedési rendszere, miközben csökken a térséget érő zajterhelés és légszennyezés.
A most kezdődő munkálatok részeként először zárt mobilkerítés épül, majd a MÁV Zrt. területén a – zömében gyomfákból álló – növényzet kivágására kerül sor. A következő munkafázis során korlátozott számban szükség lesz olyan fák kivágására vagy – amennyiben lehetséges – átültetésére is, amelyek a töltés oldalában, a Hamzsabégi park szélén találhatók. Ezeknek, illetve a Bartók Béla út és a Szerémi sor közötti fáknak a pótlására összességében mintegy 2000 előnevelt, nagyobb törzsátmérőjű fa ültetését kapta feladatul a kivitelező.
A közleményben fontosnak tartják hangsúlyozni, hogy a Déli Körvasút projektje nem csupán az agglomerációs közlekedés és a magyar főváros szűk vasúti áteresztő képességének fejlesztését célozza, de összességében javítja majd a beruházás környezetében lakók életminőségét, és hozzájárul a városrész fejlődéséhez is.
A most bejelentett munkálatok hétfőn a vonal budai oldalán kezdődnek. A zárt mobilkerítés építése előreláthatólag február 7-ig tart, ezzel párhuzamosan zajlik majd a bozót- és cserjeirtás, illetve a gyomfák kivágása.
A minisztérium közleménye azt is hangsúlyozza, hogy a Déli Körvasút fejlesztésének célja, hogy a vasút, mint a leginkább fenntartható és környezetbarát közösségi közlekedési mód Budapesten belül, az elővárosi, a helyi, az országos és a nemzetközi szintű forgalomban is versenyképes alternatívája legyen a gépjármű-közlekedésnek. Ehhez a jelenlegi szűkös kapacitások bővítésére van szükség. A Déli Körvasút beruházás révén javulnak a közlekedési kapcsolatok, növekszik a pálya átbocsátóképessége, ezzel együtt csökken a zajterhelés, az illegális és balesetveszélyes átjárási útvonalakat pedig új, biztonságos átjárók váltják fel.
Az új közlekedési infrastruktúra révén a vasutat jobban be lehet kapcsolni a főváros és a régió közlekedési rendszerébe, így a környezet zajterhelésének növekedése nélkül is lehetőség lesz a vonatok sűrítésére az elővárosok felől, továbbá az országos, illetve a nemzetközi összeköttetések javítására.
A beruházás képes növelni a Budapestre irányuló és azon áthaladó teherforgalmi kapacitásokat, miközben elsősorban a személyközlekedés lehetőségeit bővíti, egyebek mellett javítja az eljutást Kelenföld és Ferencváros között, illetve jobb csatlakozást kínál majd a metró- és HÉV-vonalakhoz – magyarázta az ÉKM.
Amint arról az Index helyszíni riportjában beszámolt, éppen egy évvel ezelőtt tartottak az újbudai civilek nagyszabású fáklyás felvonulást az ellen tiltakozva, hogy a vágánybővítés miatt kivágják a fákat a Hamzsabégi sétányon.
A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület azt is szerette volna megakadályozni, hogy Újbuda szíve, „a kerület tüdeje” végérvényesen tranzit-teherforgalmi folyosóvá váljon.”
Címlap fotó: publicdomainpictures.net
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.