„Vándorfesztivál lett
Van egy igen jó, és egy igen rossz hírem a színházbarátoknak: június elején újra lesz egy héten át Országos Színházi Találkozó, versennyel és összművészeti kiegészítő fesztivállal. Ám nem Pécsett, hanem Kaposváron. Már megkezdték a június 10-16. között bemutatott 16 versenydarabra a jegyárértékesítést, az úgynevezett OFF (Fesztiválon kívüli fesztivál) csomagot pedig e hét kedden ismertetik. A részletekről a főszervező Kaposvári Csiky Gergely Színház igazgatójával, dr. Fülöp Péterrel beszélgettünk, aki pécsi származású és közel tíz éve irányítja Kaposvárott a társulat munkáját.
Nem tudom, hogy péntek hajnalban mennyien álltak sorba Kaposvárott a színház jegypénztárának nyitására várva, mert Pécsett húsz éven át már éjféltől bevackolták ilyenkor magukat néhányan a sorba, hogy az elsők közt vásárolhassanak jegyet a versenydarabokra. Mindenesetre egy-két nap alatt elfogyott a jegyek kétharmada. A KOSZT (Kaposvári Országos Színházi Találkozó) nem marad el az év legjobb előadásainak felhozatalában a pécsitől, száznál több színjátékból válogattak, s nincs politikai megosztottság abban, hogy mi kerüljön ide, Alföldi Róbert rendezése éppúgy bekerült a Radnóti Színházból, mint a Nemzetiből a Kurázsi mama, de jön darab Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről vagy az állandó toplistás fővárosi teátrumokból, a budapesti Katona József Színházból és az Örkény Színházból is. Pécs is képviselteti magát, a Harmadik Színházból a Csirkefejet vették be a programba, és lesz két független színházi bemutató is.
Tavaly már volt Országos Színházi Találkozó Debrecenben a Színházi Olimpia keretében, ám az igazi most lesz, mert a továbbiakban ebben a formában járja majd az éved legjobb darabjainak válogatott versenye az országot.
Azt a pécsiek pontosan tudják, hogy mit vesztettek a találkozó távozásával, hogy nem jön erre a hétre a baranyai vármegyeszékhelyre 50-80 ezer ember, sztár színészek és celebek, színházrajongók társasága, ami húsz éven át az egész országban pozicionálta Pécset. A sors fintora, hogy a pécsi időszakot megelőzően is országjáró színházfesztiválokat szerveztek, minden esztendőben máshol, de annyira leült így az egyre inkább szakmaivá váló találkozó, hogy meg kellett újítani. Ekkor jött képbe Pécs, ahol hatalmas fesztivállá terebélyesedett a rendezvénysorozat, mindenki megelégedésére. Az az mégsem, mert egy híján húsz év után mégis megszűnt a POSZT, hogy most főnixmadárként visszatérjen, méghozzá döntően a kezdeti formájában. Hogy miben lesz mégis más, arról kérdeztük meg dr. Fülöp Pétert, aki az új változatot kollégáival kitalálta, és útnak indítja június 10-16. között.
– Tavaly Debrecenben volt egy nagy színháztalálkozó. Azt hová kell sorolni?
– Az új időszámítás szerint a nulladik fesztiválnak tekinthetjük. Ám a mostani szerint halad majd tovább az országban évről évre a legjobb előadások vetélkedése. Már eldőlt az is, hol lesz a következő, melyet május 6-án a Teátrumi Társaság közgyűlésén fognak hivatalosan bejelenteni.
– Mekkora költségvetéssel kalkulálhatnak?
– Mi most körülbelül 200 millió forintból gazdálkodunk (a POSZT általában 130-170 millió forinttal számolhatott, melynek egyharmadát mindig a kormány, egyharmadát a város biztosította, a többi pénz a jegybevételekből, a szponzoroktól származott).
– Mennyiben új a válogatás?
– Mi például úgy döntöttünk, hogy rendezőként nem szerepelünk saját előadással a versenyben. A felkérésünkre pedig négyen járták az országot, a magyar nyelvű színházakat, Bán Teodóra, a Margitszigeti Színház ügyvezető igazgatója, Lantos Anikó, a Thália Színház fesztiváligazgatója, Németh Ákos drámaíró és Zalán Tibor költő. Aztán a válogatók ajánlását követően a Csiky Gergely Színház művészeti tanácsa döntött arról, melyik hét-hét nagyszínházi és kamaratermi előadás szerepel a programban, valamint két független társulati darab is meghívást kapott. Változás az is, hogy a színházaktól olyan műsoron lévő előadások jelölését kérték, amelyek bemutatójának legkésőbbi dátuma 2023. december 31. Így tehát korábbi évadokban bemutatott, de műsoron tartott előadások ugyancsak jelölhetők voltak, akár olyanok is, melyet 5-10 éve játszanak már.
– A héten a Fesztiválon kívüli fesztivál programját is ismertetik. Lehet ebből kapni valami kis ízelítőt?
– Május 7-én részletesen bemutatjuk a kiegészítő rendezvényeket. Előzetesen csak annyit mondanék, lesznek a színház mellett található parkban a háttér szakmák képviselőinek workshopok, pódiumbeszélgetések – például szó lesz a készülő kulturális törvényről –, családi programok, koncertek és gasztronómiai élmények. Továbbá szervezünk marketingeseknek és művészeti titkároknak találkozót és jönnek a különböző színészképző intézmények is.
– Mi volt a kaposvári szervezők elsődleges szándéka az új szerkezetű OSZT kialakításával?
– Hogy próbáljuk meg a színházi világban különböző platformon állók közötti árkokat ha nem is betemetni, de legalább leszűkíteni. Hogy az Országos Színházi Találkozó valós találkozásokra és szakmai eszmecserékre alkalmas tér legyen. Mi egyébként nem versenyt hirdettünk, hanem szemlét. A különböző műfajú, tartalmú előadásokat úgy véljük nem lehet megfelelően összehasonlítani, ezért a darabokat nem vetjük össze, a legjobb férfi és női főszereplőnek, a legjobb rendezésnek, a legjobb díszlet és jelmeztervezésnek adunk díjakat. S itt jegyezném meg, az OFF programokban is meghívtunk olyan előadásokat, melyeket független társulatok készítettek.
– A pécsiekben azért van némi keserűség a POSZT megszűnése miatt.
– Először is azt ajánlom, hogy használják ki a két város közelségét, hiszen a baranyaiak gond nélkül megtehetik, hogy elautóznak egy versenydarabra, műsor után pedig hazavezetnek. Azt is ki kell mondanom, hogy nem vettük el Pécstől a fesztivált, csupán éveken át ült a városvezetés a babérjain, nem szervezte meg a találkozót, nem léptek ez ügyben a COVID után sem, mi pedig nem néztük ezt tétlenül. Ugyanakkor a szakmán belül volt egy olyan álláspont, hogy jobb lenne újra vándorfesztivált csinálni az év legjobb darabjaiból, mert minden városban egy kicsit eltérő a színházcsinálás, másra áll be a közönség érdeklődése. Így viszont kitekintést kapnak a színházbarátok az új rendezési és játékmódszerekből.
– Nincsenek tüntetőleg távol maradó társulatok?
– Gyakorlatilag mindenki jelentkezett, a fővárosi vezető teátrumoktól a határon túli színházakig, nincs olyan társulat, mely sértettség miatt távol maradna.
– Korábban éppen azért került Pécsre az országos színházi találkozó, mert az országot járó változat egyre belterjesebb, túl szakmai lett, mind kisebb közönséggel. Így találta ki Jordán Tamás a POSZT-ot mely összművészeti fesztivállal is kiegészült. Nem jutunk így újra oda, hogy idővel elhal a közönség érdeklődése?
– Ez 25 éve történt, azóta sok minden megváltozott a színházi érdeklődésben. A szakmának pedig az az érdeke, hogy ne hagyja ezt. A vidéki nézők nagyon várják az évad legjobb előadásait, jelzi ezt, hogy egy-két nap alatt a belépők kétharmadát máris eladtuk. Szóval most biztos, hogy egyik bemutatónál sem lesz gond a teltházzal.”
Fotó: Laufer László
Eredeti írás: MÉSZÁROS B. ENDRE