„Hétfőn véget ért a kötelező bolti akciózás Magyarországon. Az árstopok kivezetése után az elmúlt egy évben beszerzési áron vagy az alatt kellett árulniuk a boltoknak bizonyos termékeket, ez főként a multikat érintette, mert évi egymilliárdos árbevételhez kötötték. Várható, hogy az érintett termékek rövid időn belül megdrágulhatnak, de ezt ellensúlyozni hivatottak az egyéb bolti akciók.
Az árstop helyett vezették be egy éve a kötelező akciózást, ami azt jelentette, hogy a nagyobb üzleteknek húsz termékkategóriából folyamatosan akciózniuk kellett egy-egy terméket. A húsz termék között volt a baromfihús, a tej, a tejföl, a sajt, a kenyér, a péksütemények, a száraztészta, a rizs, a friss gyümölcs és zöldség. A megelőző 30 nap legalacsonyabb áránál 15 százalékkal kisebb árat írtak elő. Ez a kötelezően meghatározott akciózás júliustól a múlté.
Sima átmenetre számít Hatta József, az ÁFEOSZ-COOP Szövetség somogyi tagja, de azt sem hallgatja el, hogy az érintett termékek drágulhatnak, mert rákerül a kereskedelmi árrés.
– Időszerű volt kivezetni, mert a meghatározott kötelezőnél már jóval többet akcióztak a boltok – mondta Hatta József. – A vevők alig fogják észrevenni, mert mindig lesz hasonló vagy helyettesítőtermék akcióban. A kormány felismerte, hogy így is sokféle cikket érint az ármérséklés, ha a kereskedő feltünteti a boltjában a havi akciós kínálatot.
Az érintett termékek ára ezentúl akkor lehet olcsóbb, ha a szállítók csökkentik az áraikat, vagy ők kötnek akciót a kereskedőkkel. Arra nem számít, hogy elszállnak az árak, mert ezt a verseny nem engedi, és az online árfigyelő is marad.
A kisebb boltokat nem érintette a kötelező akciózás
– A kötelező akciózás kivezetését fontosnak tartom, mert kényszerpályán mozgott a kereskedelem akciós rendszere – felelte kérdésünkre Gulyás Árpád, a Csurgó Coop Zrt. vezérigazgatója. – Nem volt tartósan fenntartható, másrészt az inflációt sem tudta befolyásolni, mert az eredeti célja az lett volna. A vidéki kisboltokat a kötelező akciózás nem érintette, mert ott a nagybeszállító kezdeményezte akciókat adják tovább, illetve olyan egyedi akciókkal próbálkoznak, amit a saját árrésük lehetővé tesz.
A SPAR-nál például különféle kedvezményrendszerekkel, sárga és piros árcímkés termékeikkel, hétvégi akciókkal, pontgyűjtő kártyákkal és mobilalkalmazásokkal célozták meg a vevőket, állította megkeresésünkre Maczelka Márk kommunikációs vezető.”
Fotó: Lang Róbert
Eredeti írás: KOVÁCS GÁBOR LÁSZLÓ