„A statisztikák szerint országosan évente mintegy 1200-1300 motoros baleset történik, ennek nagyjából 5 százaléka vagyis évi 50-60 eset halálos kimenetelű. A motorosok védelmében idén az országban három helyen, köztük Somogyban is a vezetőkorlátokat motoros-alácsúszásgátló elemekkel egészítik ki.
A halálos motoros balesetek leggyakrabban útkanyarulatokban, pályaelhagyás miatt történnek. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. ezért még 2021 év végén együttműködési megállapodást kötött a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.-vel, hogy a motorkerékpárral közlekedők védelme érdekében a szükséges helyeken a vezetőkorlátokat motoros-alácsúszásgátló elemekkel egészítsék ki. Idén Somogyban a Kőröshegyi-völgyhíd lábához kerülnek ki új elemek, de a Mátrába és Komárom-Esztergom vármegyébe is raknak alácsúszásgátlókat.
A motorosbarát vezetőkorlát olyan eszköz, amely a motoros balesetek súlyosságot csökkentheti és akár életeket is menthet – derült ki a Magyar Közút szerdai tájékoztatójából. Ezeket az alácsúszásgátló speciális elemeket általában a meglévő korlátokhoz tudják rögzíteni a szakemberek, így megakadályozva azt, hogy egy pályaelhagyásos balesetnél a motoros beszoruljon vagy az ütközés végtagok leszakadását okozza. Ezeket a motorosbarát korlátokat elsősorban be nem látható ívekben helyezik ki, de szűkülő vagy átmeneti ív nélküli kanyarulatokban is érdemes telepíteni.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. együttműködési megállapodásának részeként az elmúlt két évben számos helyszínre kerülhettek ki ezek az elemek, így érdemben növelhették az így védett szakaszok számát. 2022-ben Baranyában a 66-os főúton Pécsnél, illetve Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében a Tirzs és Aggtelek közötti mellékúton, míg az elmúlt szezonban Somogyban a Kőröshegyi-völgyhíd lábánál a bálványosi bekötőúton is ilyen eszközöket telepítettek a közutas mérnökségek. A fejlesztések azóta sem álltak meg mivel 2024-ben a bálványosi bekötőúton további 800 méternyi szakaszra, a Mátrában a 24-es főúton 320 méteres, míg a Bajna és Héreg közötti úton 360 méternyi részen telepítették az alácsúszásgátló elemeket a szakemberek.
– Mind a három helyszínről elmondható, hogy azok vonalvezetése és a táj szépsége miatt is nagyon népszerűek a motorosok körében – nyilatkozta Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs vezetője. – Ugyanakkor több motoros a szabályokat be nem tartva, a megengedettnél nagyobb tempóval közlekedik, ami számos esetben balesethez és tragédiához vezetett. Ezekben közös, hogy általában a 20-as, 30-as éveikben járó férfiak voltak, akik az életüket vesztették ezekben a szituációkban.
A Magyar Közút arról számolt be, hogy a 2023-as év adatait a 2013–2019 közötti időszakhoz hasonlítva csökkenés tapasztalható, a motorkerékpáros balesetek sérültjeinek száma 13 százalékkal esett vissza, a segédmotoros kerékpáros sérülteké 24 százalékkal. Még kedvezőbb a csökkenés az elhunytak számában, a motorkerékpárok vezetői között 26 százalékos, a segédmotoros kerékpárok vezetői között pedig 33 százalékos csökkenést regisztráltak a szakemberek.
A kedvező tapasztalatok alapján a Magyar Közút és a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA szeretnék a jövőben is folytatni együttműködésüket.
Borítóképünk illusztráció!”
Fotó: Fülöp Ildikó
Eredeti írás: HARSÁNYI MIKLÓS