„Ünnepi felmérés
Az ünnepekre átlagosan 102 ezer forintos kerettel számolnak a magyarok, akik pedig ajándékoznak, 46 ezer forintot költenének a meglepetésekre, derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából. Igazi zöld fenyő kevés család otthonát díszíti, a többségnél a karácsony ugyanis már műfenyővel zajlik.
Közeleg a karácsony, ilyenkor pedig elkezdődnek a becslések, felmérések és számítások is, hogy mennyibe fájhat majd az ünnep a háztartásoknak, a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásában pedig több érdekes adatra is rálelhetünk.
Mű, vagy igazi?
A magyarok kétharmada idén is állít karácsonyfát, de az otthonok több mint felében (54%) műfenyőt díszítenek. Ahol lesz fa, ott a fenyőre a legtöbben a tavalyinál nagyjából 3 ezer forinttal többet, átlagosan 13 800 forintot szánnak. Ez a szám is évről-évre növekvő tendenciát mutat.
Százezreket visz el a karácsony
Az ünnepekre átlagosan 102 ezer forintos kerettel számolnak a magyarok, akik pedig ajándékoznak, 46 ezer forintot költenének a meglepetésekre. Ez természetesen függ attól, hogy kinél mekkora a család, van, akinek a több százezret is eléri majd a karácsonyi büdzsé. A karácsony természetesen nem csak az ajándékokból áll, a nagybevásárlást intézők 74 százaléka az ünnepi falatokhoz is szívesen választ majd saját márkás élelmiszereket. A lakosság egyharmada erre a célra félretett megtakarításból tervezi fedezni ezt a kiadást, 59 százaléka pedig az aktuális havi jövedeleméből. A karácsonyi költéseket hitelből tervezők aránya jelenleg 12 százalék, ami az elmúlt 8 évben a legmagasabb érték. Vannak, akik az év végén a munkahelytől kapnak segítséget: a bónuszra idén az emberek 17 százaléka számít, átlagosan 71 500 forintra.
Növekvő ajándékozási kedv
A kutatásból kiderül, hogy a múlt évhez képest 61-ről 70 százalékra növekedett az ajándékozási kedv. Azok, akik szeretnék meglepni családjukat, barátaikat, átlagosan 46 000 forintos keretben gondolkodnak, és a többségnek maximum 6 ember szerepel a listáján.
Már csak a családok negyedénél gyakorlat, hogy minden felnőtt megajándékoz mindenkit. A magyarok felénél pénztárcakímélő szokások alakultak ki – körükben csak a gyerekek kapnak meglepetést (37%), összegkorlát van (29%), illetve közösen vesznek nagyobb ajándékot (17%). A tervezett karácsonyi pénzügyi kereteket nem mindig sikerül betartani, a magyar emberek több, mint fele átlépi az előre eltervezett határokat: 43 százalék valamelyest túlköltekezik, 14 százaléka pedig annyival túllépi a büdzsét, hogy januárban meg kell húznia a nadrágszíjat.
Sok esetben nem gondoljuk túl
A legnépszerűbb ajándékok toplistájának élén nincs túl nagy meglepetés: a szépségápolási termékek és illatszerek, a játékok, valamint a ruházati cikkek viszik a prímet. A praktikus ajándéktárgyak népszerűsége tovább nő: a múlt évhez képest többen tennének a karácsonyfa alá konyhai eszközöket (18%), barkács- és kerti felszerelést (13%), sporteszközöket (12%), valamint háztartási gépeket (11%). Az ajándékozni vágyók 57 százaléka a webshopból való vásárlást részesíti előnyben, nem szeretjük az ilyenkor hömpölygő tömegeket a bevásárlóközpontokban.
November, akciók, Black Friday
A magyaroknál az ajándékvásárlás fő szezonja a november, amely természetesen összefügg a Black Friday által kínált akciókkal, a felmérés szerint 37 százaléka az embereknek célzottan tervezi, hogy ilyenkor gyűjti be a fa alá valót. A magyarok háromnegyede szerint a boltok sok esetben az eredeti árhoz képest nem valós kedvezményekkel tévesztik meg a vásárlókat.
A karácsony kapcsán sok pénzünket felemésztik az adventi vásárok is, amelyek egyre népszerűbbek a magyar emberek körében, sokan tervezik, hogy külföldi vásárokba is ellátogatnak.”
Fotó: Vitalii Stock
Eredeti írás: TÓTH DÁVID