„Kedden tartották Lázár János éves meghallgatását az Országgyűlés Vállalkozásfejlesztési Bizottságában. Az építési és közlekedési miniszter kifejtette, a magyar vasúthálózat fele beteg, de a választópolgárok a közutat részesítik előnyben, így annak kell elsőbbséget élvezni a fejlesztésekben is. A miniszter emellett kitért arra, milyen tervei vannak, hogy a magyar gyorsforgalmi utak önfenntartóvá váljanak.
Az ellenzéki képviselők nem akartak részt venni Lázár János építési és közlekedési miniszter éves beszámolóján a Vállalkozásfejlesztési Bizottságában, így a miniszter a félig üres asztalnál, nyugodtan kezdhette el beszámolóját, tudva, hogy nem kell nehéz kérdésekre válaszolnia a végén. Lázár János hangsúlyozta, a minisztériuma az ország egyik legnagyobb munkaadója, hiszen csak a MÁV-csoportnál 53 ezer embernek adnak munkát, összesen pedig több mint 60 ezer munkavállalóért felelnek, miközben az ő tárcájának van a legnagyobb költségvetése, hiszen 2400 milliárd forintból gazdálkodnak.
Megemlékezett arról, hogy 2022-ben 307 projektet állítottak le, azonban azóta 125 projekt elindult, amelyek a következő 4–5 évben valósulnak meg, ezen beruházások összértéke pedig meghaladja a 6 ezer milliárdot.
Ezek a beruházások nagymértékben hozzájárulnak a gazdasági növekedéshez, azonban 2024-ben visszaestek mind a magán, mind a közberuházások
– vallotta be Lázár János, viszont kiemelte, a beruházások számának visszapattanására számítanak 2025-ben és 2026-ban, az engedélyezési eljárások alapján.
Ezzel kapcsolatban kifejtette, az országos Országos Építészeti Tervtanács 55 ülés alatt 2092 darab tervet vizsgált meg, amelyeknek csak egyharmadát utasították el. Lázár János hangsúlyozta, az új szabályozás értelmében nemcsak az állami, hanem az önkormányzati beruházásokra is hatásuk van, ugyanis dönthetnek úgy, hogy azokat átveszik az önkormányzatoktól.
Felmerült az a félelem, hogy a minisztérium elveszi az önkormányzatok azon jogkörét, hogy megvalósítsanak saját projekteket. Jelzem, ez nem történt meg, mindössze az esetek egytizedében döntöttünk úgy, hogy beszállunk az önkormányzatok által eltervezett beruházásokba
– részletezte a miniszter, aki elmondta, csak az útfelújításokhoz kapcsolódó beruházásokat vették át, mert úgy gondolják, azokat egységesen kell megvalósítani.
Az építési beruházások után a miniszter áttért a közlekedéssel kapcsolatos kérdésekre, különös figyelemmel a MÁV-ra, mely az elmúlt hónapokban sok kritikát kapott. Kifejtette, adataik szerint 4–4,5 millió ember kel útra minden nap tömegközlekedési eszközök segítségével munkába vagy iskolába, ezért nagy felelősségük van abban, hogy időben elérjék úti céljukat, ugyanis a késések gyengítik a magyar gazdaság versenyképességét.
Összesen 9000 kilométer vasúti sín van, ebből 6009 kilométert használunk személyszállításra, amelyek közül 3–4 ezer sebességkorlátozva van
– fejtette ki az építési és közlekedési miniszter, aki hangsúlyozta, „a magyar vasúthálózat fele beteg”, annak ellenére, hogy rengeteg embert érint ennek használata.”
Címlap fotó: Index.hu
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.