
Rettenetes vasúti tragédiák
„Az úgynevezett idegenhibás vasúti balesetek száma 2024-ben sajnos újra emelkedett. Ezek azok a balesetek, amelyek a vasúttársaságnak fel nem róható okból: a közlekedés többi résztvevőjének hibájából – például a KRESZ be nem tartása vagy a gyalogosok figyelmetlensége miatt – következnek be a vasúti tragédiák: tavaly 55 halálos áldozatot követelt a figyelmetlenség és a szabályok megszegése, míg 46-an szenvedtek súlyos, nem egyszer csonkolásos sérülést.
Vasúti tragédiák az elmúlt időszakban is gyakran történtek, döbbenetes tény, hogy tavaly 55 halálos áldozatot követelt a figyelmetlenség és a szabályok megszegése, míg 46-an szenvedtek súlyos, nem egyszer csonkolásos sérülést.

2024-ben a figyelmetlen közlekedés és a KRESZ-szabályok megszegése miatt 76 vasúti átjárós baleset történt – tizenöttel több, mint 2023-ban -, ebből 14 követelt emberéletet, és tizenhárom során sérültek meg súlyosan. Tizenhárom baleset könnyű sérülésekkel, harminchat pedig anyagi kárral járt.
Az év első hónapjában, ahogy a tavalyi évben is, minden baleset oka egy-egy rossz emberi döntés volt: a figyelmetlenség és a szabályok megszegése. Magyarországon a vasúti átjárók védelme, azok biztosítási módja kivétel nélkül minden esetben megfelel az előírt biztonsági szintnek. A MÁV hálózatán 2025-ben eddig hat baleset történt vasúti átjáróban – feleannyi, mint tavaly –, amelyek során két ember életét vesztette, egy súlyos, egy pedig könnyű sérüléssel járt (a tavalyi év azonos időszakában 12 baleset történt, 3 súlyos és 7 könnyű sérüléssel). A MÁV hibájából vasúti átjáróban 2009 óta, több mint másfél évtizede nem történt halálos baleset. A vasúttársaság arra kéri a közlekedőket, hogy a vasúti átjárót mindig fokozott körültekintéssel közelítsék meg.
Vasúti tragédiák: csonkolásos sérülést szenvedtek
2024-ben drámaian sok halálos kimenetelű és súlyos sérüléssel járó baleset oka a tiltott vasútüzemi területen tartózkodás, átkelés volt. Tavaly összesen 66 gázolás történt, amelyek során gyalogosan, kerékpárral és elektromos rollerrel közlekedő személyeket ütött el a vonat. A villamos felsővezeték okozta áramütés tavaly egy áldozatot követelt, és két esetben súlyos, életveszélyes sérüléseket okozott. Huszonegy utas döntött úgy, hogy az életét kockáztatva leugrik a mozgó vonatról. Az értelmetlen balesetekben összesen harmincnyolcan vesztették életüket és harmincketten súlyosan megsérültek.
Öngyilkosságok
2024-ben a a MÁV hálózatán 103 vetett véget az életének a síneken és 15 öngyilkossági kísérlet történt. Múlt héten az egész országot mélyen megrázta az a szörnyű tragédia, amely során egy anya gyermekével a karján hozta meg a végső döntést, és a vonat elé lépett. A hasonló esetek sajnálatos módon egyáltalán nem ritkák, pedig van segítség. Ingyenes, anonim, a nap 24 órájában hívható lelki elsősegély-szolgálat várja a hívásokat a 116-123 és 06-80-810-600 telefonszámon.
„Mozdonyvezető vagyok és nyolc embert ütöttem el”
A MÁV elkötelezetten küzd a balesetek számának csökkentése érdekében. A 2022-ben elindított Érj haza biztonságban! kampány részeként a vasúttársaság legújabb ismeretterjesztő, figyelemfelkeltő podcastjában Molnár Péter mozdonyvezető és Härtlein Károly, a BME Fizikai Intézet mesteroktatója közreműködésével mutatja be a vasút veszélyeit és a balesetek bekövetkezésének okait, a fizika törvényszerűségeivel alátámasztva.
„Mozdonyvezető vagyok, és nyolc embert ütöttem el” – ezzel a mondattal vonja magára Molnár Péter pillanatok alatt a fiatal hallgatók figyelmét az előadásai során. A podcastból megtudhatjuk azt is, hogyan szemlélteti egyszerű módszerrel a diákoknak a vonat fékútjának hosszát. „A fizika egy objektív tárgy, a tudatunktól függetlenül van. Akár menőzni akarunk, akár nem, az működik. Ezt tudomásul kell venni.” – magyarázza Härtlein Károly, aki rámutat: aki felmászik a vasúti kocsi tetejére, a fizika törvényszerűségei miatt nem kerülheti el a felsővezeték okozta – halálos, vagy súlyos, gyógyíthatatlan – égési sérüléseket.
Szörnyű baleset: halálos vonatgázolás Balatonmárián
Péntek délelőtt a Nagykanizsáról a Déli pályaudvarra indult Tópart InterCity (IC 857) Balatonmáriafürdőn elütött egy embert.– Baleseti helyszínelés miatt Balatonfenyves és Balatonmáriafürdő között nem közlekedhetnek a vonatok – közöltea Mávinform. – A délelőtti és kora délutáni órákban a dél-balatoni vonalon, illetve a Helikon InterRégiók utasainak jelentősen hosszabb eljutási idővel, pótlóbuszos átszállással kell számolni.
- A Nagykanizsáról 9:14-kor a Déli pályaudvarra indult Tópart InterCity (IC 857) Balatonmáriafürdőn elütött egy embert. Úgy tudjuk, egy hatvan év feletti nő halt meg a helyszínen.
- Vajda Eszter, a Somogy Vármegyei Rendőr-főkapitányság szóvivője érdeklődésünkre közölte: a rendőrség közigazgatási eljárás keretében vizsgálja az eset körülményeit.”
Fotó: Denes Martonfai
Eredeti írás: HARSÁNYI MIKLÓS