„Hamarosan Magyarországon is bevezethetik azokat a környezetvédelmi előírásokat, amelyek miatt már nem vizsgázhatnak le azok a dízelautók, amikből eltávolították a részecskeszűrőt. Magyarországon az autóállomány harmada dízel, jellemzően 15 évnél idősebb jármű, így a részecskeszámlálók bevezetése látványos tisztulást hozhat a forgalomban.
Egyre több dízelmotorral felszerelt személy- és kisteherautót hívnak vissza Európa-szerte, miután azok meglepően nagy arányban buktak meg az időszakos műszaki vizsgához tartozó környezetvédelmi felülvizsgálaton. Az ok egy azóta azonosított műszaki probléma, illetve a német vizsgáztatáshoz tartozó környezetvédelmi vizsgálat módszertanának szigorítása volt.
Hamarosan Magyarországon is bevezethetik azokat a környezetvédelmi előírásokat, amelyek miatt már nem vizsgázhatnak le azok a dízelautók, amikből eltávolították a részecskeszűrőt, vagy túl sok szilárd anyagot bocsátanak ki. A kormány már 2021-ben beszerzett 25 darab részecskeszámláló készüléket, ám ezek egyelőre használaton kívül maradtak.
A Telex szerint az új módszer bevezetése előbb-utóbb minden EU-s országban kötelezővé válik, hiszen az Európai Parlament és a Tanács javaslata a szigorúbb mérési módszerek bevezetését is tartalmazza. Az Építési és Közlekedési Minisztérium közleményéből kiderül, hogy folyamatban van a műszaki vizsgáztatás módszertanára vonatkozó irányelv felülvizsgálata. Ennek részeként valóban bevezetik a részecskeszámláló berendezéssel való ellenőrzést. A változások elfogadása után két évük lesz a tagállamoknak, hogy megfeleljenek az új vizsgáztatási követelményeinek.
Magyarországon az autóállomány harmada dízel, jellemzően 15 évnél idősebb jármű, így a részecskeszámlálók bevezetése látványos tisztulást hozhat a forgalomban. Jelenleg csak akkor buknak meg a manipulált dízelek a vizsgán, ha a vizsgabiztos észreveszi a csalás nyomait. Így azonban az állami, nem sokkal később pedig a magánkézben lévő vizsgaállomásokon sem lesz lehetséges levizsgáztatni a rossz állapotú vagy a részecskeszűrő illegális eltávolítása után továbbra is használt dízelmotoros személy- és teherautókat.
Az Európai Unióban egyelőre csak az Euro 5 és Euro 6 besorolású személy- és teherautók esetében van szó a részecskeszámlálás kötelezővé tételéről, az ezeknél régebbi dízelek esetében nem.”
Címlap fotó: © Fotó Kovács Tamás / MTI
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.
