Fotó: Pesti Tamás
„A magyar rendőrség meglehetősen gyakran tapasztalható gondra irányította a sofőrök figyelmét. Veszély menet közben: tízből nyolc magyar rosszul használja az autóját.
Kisebb koccanás, súlyos baleset: a baj szinte szemvillanásnyi idő alatt bekövetkezhet, s a veszély valós, a rendőrség tanácsaira feltétlenül érdemes figyelni.

Kilökik a könyöküket, rászorítják magukat a kormányra, fekszenek a vezetőülésben, háttámla
- Sokan hanyagul kilökik a könyöküket a lehúzott ablakon, míg mások úgy rászorítják magukat a kormányra, hogy alig kapnak levegőt.
- Aztán vannak olyan sofőrök is, akik szinte fekszenek a vezetőülésben, annyira hátra van döntve a háttámla, alig érik el a kormányt, de nem gond, mert így menő.
- A rendőrség szerint 10 vezetőből 8 rosszul ül az autóban.
A biztonságos üléspozíció aranyszabályai
- A fejtámlát mindig a fejed magasságához állítsd
- A fejed és a tető között legye minimum egy ökölnyi hely
- Az üléstámla közelítsen a függőlegeshez
- Az üléstávolságot úgy válaszd meg, hogy a pedálok kinyomása közben soha ne legyen teljesen nyújtva a lábad
- Ha kinyújtod a kezed, a kormány a csukód alá essen
- Szabályos kormányfogás: 9 és 3 óra
- Ha ezek megvannak: kapcsold be az övet!
Veszély az utakon: tízből nyolc magyar rosszul használja az autóját!
– Aki hátra dönti nagyon az ülést, az veszélyes, mert nem lát előre rendesen – mondta hétfőn Endrédi János kaposvári forgalomtechnikai szakmérnök, a Kaposvári Rendőr-kapitányság Városi Baleset-megelőzési Bizottság tagja. – Ha fékezni kell, abban az esetben az illető nem tudja megbecsülni a fékutat, így könnyen ráfuthat a másik járműre. Van, aki szinte ráfekszik a kormányra, ilyenkor szinte csak a kocsi elejét nézi, de nem tudja a behatárolni a követési távolságot vagy a fékutat.
Szerinte az is veszélyes lehet, ha a egyesek a vezetés során kilógatják az első ablakon a kezüket. Endrédi János azt is megemlítette, hogy van olyan vezető, aki szinte örökké a kuplungon tartja a lábát, s egyesek alulról fogják a kormányt. Ez ugyancsak problémás. Akárcsak menet közben a dohányzás: a sofőr ugyanis egyik kezével a cigit, másikkal a kormányt fogja, ám az egy kezes kezes vezetés soha nem jó. A kaposvári forgalomtechnikai mérnök szerint lényeges, hogy az autósok jól beállítsák az ülést: ha nagyon előre tolják az ülést, akkor a lábukkal nem érzékelit teljese egészében a kifejtett fékerőt, s az se jó, ha nagyon hátul van.
– A háttámla helyzetére is nagyon figyelni, nem lehet feküdni vezetés közben – hívta fel a figyelmet Endrédi János. – Láttam olyat is, hogy teljesen hátra döntötték az ülést, s nyilván a sofőr keveset láthatott az útból. „
Videó az eredeti cikk alatt.
Szerző: HARSÁNYI MIKLÓS
Fotó: sonline.hu
