Olyan hibák miatt is megbukhat a műszaki vizsgán az autó, amelyek elsőre jelentéktelennek tűnnek; Fotó: Gál Gábor/Heol.hu
„Kritikus pontok
Hiába tűnik rendben lévőnek az autód, a műszaki vizsga során akár egy apróbb hiba is bukáshoz vezethet. Egy rutinos autószerelő segítségével összegyűjtöttük azokat a gyakori hibákat, amelyeket sokan alábecsülnek – pedig ezek miatt nem kapják meg a tulajdonosok az érvényes forgalmit.
A műszaki vizsga célja, hogy az utakon csak olyan járművek közlekedjenek, amelyek biztonságosak és megfelelnek a környezetvédelmi előírásoknak. Bár sok autós úgy érzi, hogy az ő autója „simán át fog menni”, a gyakorlat mást mutat. Orosz Ádám andornaktályai autószerelő hívja fel a figyelmet arra, mire figyeljünk a műszaki vizsga előtt.
Szakértő mondja el, hogyan készítsd fel autódat a sikeres műszakira
A műszaki vizsga során nemcsak a látványos, szemmel jól látható hibákat figyelik, hanem számos olyan részletet is, amelyek felett sok autós könnyen átsiklik. Ilyen például a rendszámtábla állapota – ha sérült, hiányzik, nehezen olvasható vagy házilag festett, az máris problémát jelenthet. Ugyanez igaz a szélvédőre ragasztott regisztrációs matricára is: ennek megléte kötelező, hiánya pedig bukáshoz vezethet – mondta el lapunknak Orosz Ádám.
Ne hagyd figyelmen kívül ezeket sem
Korrózió
Sokat nyom a latban az autó karosszériájának korróziós állapota is. Az évek során, különösen a téli időszakban, amikor sózzák az utakat, könnyen kialakulhatnak rozsdásodások, amelyek a vizsgán kifogásolhatók lehetnek – főként, ha teherhordó elemeket érintenek.
Futómű
A futómű szintén sarkalatos pont. A vizsgabiztos ellenőrzi a különböző futóműalkatrészek meglazulását, kopását vagy lógását. Ugyanez igaz a kormányműre is: ha kotyog, akadozik vagy holtjátéka van, az szintén kizáró ok lehet.
Fék
A fékrendszer állapota kiemelten fontos: nemcsak a kopott fékbetétek jelenthetnek problémát, hanem az is, ha egy tengelyen belül nem egyforma a fékhatás – ez azonnali bukást jelent. Emellett a motor műszaki állapota is számít, mivel a megnövekedett olajfogyasztás gyakran együtt jár a környezetszennyező gázok kibocsátásával, ami a környezetvédelmi értékek nem teljesítéséhez vezethet.
Szélvédők, lámpák
A szélvédők és az üvegfelületek sem lehetnek repedtek vagy kőfelverődésesek, különösen nem a vezető látómezejében. A világítóberendezések esetében nemcsak a működés, hanem azok állapota is számít: a burák nem lehetnek töröttek, repedtek vagy homályosak. Az első fényszórók sok autónál az évek alatt UV-sugárzás miatt bemattulnak, ezáltal romlik a fényerő és a világítás hatékonysága. Hasonlóképp a hátsó lámpáknál – ha a piros fény vagy az irányjelző elszíneződik, bemattul, az jelentősen rontja a láthatóságot, amit a vizsgán nem néznek jó szemmel.
Összességében tehát a műszaki vizsga sikere nemcsak a nagyobb hibákon múlik: számos aprónak tűnő részletet is alaposan ellenőriznek – ezekre érdemes időben odafigyelni.”
Eredeti írás: CSORBA KITTI
