Telefonos csalások – egyre kifinomultabb módszerekkel próbálják meg kiszedni belőlünk banki adatainkat Fotó: Mediaworks
„Legyen óvatos!
A csalók egyre kifinomultabb módszerekkel próbálják megszerezni az ügyfelek bizalmas adatait. Az MBH Bank összefoglalta, hogyan ismerhetjük fel a telefonos csalásokat, és mit tehetünk ellenük.
A telefonos csalások során a bűnözők olyan érzékeny információkhoz juthatnak, amelyeket e-mailes adathalászattal nehezebben szerezhetnének meg. Például rákérdezhetnek számlaegyenlegére, hogy felmérjék, érdemes-e tovább próbálkozniuk. Gyakran azzal ijesztgetnek, hogy „gyanús mozgást” észleltek a számláján, vagy „technikai hibát” kell elhárítani, esetleg veszélyben van a számlán kezelt pénzeszköze. Ezután adategyeztetés ürügyén kérik el a bizalmas információkat, netbank belépési adatokat, sőt arra is megpróbálhatják rávenni, hogy távoli hozzáférést biztosító alkalmazást telepítsen saját eszközére. Az MBH Bank közleményben figyelmeztet!
Telefonos csalások – ezek az árulkodó jelek
Sürgetik, riogatják önt: gyakran gyanús tranzakciókra vagy azonnali veszélyre hivatkozva próbálják gyors, meggondolatlan cselekvésre bírni.
Bizalmas adatokat kérnek: jelszót, kódot vagy egyéb érzékeny információt próbálnak megszerezni hitelesnek tűnő történetekkel.
Ismeretlen szoftver telepítését kérik: „vírusirtóra” vagy „védelmi szoftverre” hivatkozva távoli hozzáférést biztosító alkalmazást ajánlanak.
Pénz átutalását kérik: arra utasítják, hogy pénzét egy „biztonságos” számlára küldje.
Bankbetétei készpénzben történő kivételét és átadását kérik: arra utasítják, hogy a bankban tárolt pénzét készpénzben vegye fel, majd adja át részükre.
Nem tudják, melyik bank ügyfele: ez árulkodó jel lehet a hívó szándékáról.
Fontos tudni!
A telefonos csalók gyakran banki ügyintézőnek, valamely hatóság tagjának vagy biztonsági szakembernek adják ki magukat, és a hívószám-hamisítás révén akár a bank hivatalos telefonszámát is képesek megjeleníteni az ön kijelzőjén. A hívószám nem garancia arra, hogy valóban a bank hívja! A támadók a hívott fél reakcióira építve módosítják történetüket, arra törekednek, hogy riadalmat keltsenek. Az MBH Bank, illetve a hatóságok soha nem kérnek telefonon bizalmas adatokat, például jelszót, netbank adatokat, PIN-kódot vagy SMS-kódot, vagy hogy bármilyen programot telepítsen az informatikai eszközére, és nem kérik a pénze átutalását „biztonsági számlára”, vagy pénze készpénzben történő felvételét, majd részükre történő átadását. Ha a bank gyanús tevékenységet észlel számláján, az ön közreműködése nélkül is megteszi a szükséges biztonsági lépéseket.
Hogyan védekezhet?
Ne hagyja magát siettetni: gyanús hívás esetén azonnal szakítsa meg a kapcsolatot!
Ne adjon ki bizalmas adatokat: a bank soha nem kér telefonon felhasználónevet, jelszót vagy kódot.
Ne telepítsen ismeretlen szoftvert: ezek gyakran a csalók számára biztosítanak hozzáférést az ön eszközéhez.
Ne utaljon pénzt telefonos kérésre: a bank nem kér ilyet telefonon keresztül.
Ne bontsa fel és vegye ki bankbetéteit idegenek kérésére: a bank nem kér ilyet telefonon keresztül.
Ellenőrizze a hívót: kérje, hogy igazolja magát, vagy hívja fel a bank hivatalos számát.
Legyen óvatos a közösségi médiával: a csalók alapvető információkat gyűjthetnek az ön nyilvános profiljaiból.”
Eredeti írás: teol.hu
