Tervek vannak, de a mozgástér szűkös – vasútfejlesztés Nógrádban Fotó: Vendel Lajos / Forrás: Nool.hu / Archív / Illusztráció
„Beszámoló
Átfogó szolgáltatásfejlesztéseket tervez vármegyénkben a MÁV Zrt., amihez pályafelújítás, további menetrendi sűrítések és a jelenlegi koros járműpark cseréje is szükséges. A vasútfejlesztés Nógrádban igencsak időszerű lenne, mivel az utóbbi években jelentősebb beruházás nem történt a területen. Azonban a társaság mozgástere korlátozott.
A MÁV Zrt. térségünket érintő fejlesztései és aktualitásai is napirendre kerültek a vármegyei közgyűlés legutóbbi ülésén. A beszámolóból kiderült, hogy az elmúlt években, csak kisebb beruházások és karbantartási munkák valósultak meg, így igencsak időszerű lenne a vasútfejlesztés Nógrádban.
Vasútfejlesztés Nógrádban: az elmúlt időszakban nem volt jelentős előrelépés
A vasúti infrastruktúra vármegyénket érintő aktuális állapotáról, a közelmúltban elkészült beruházásokról és a tervezett fejlesztésekről Sukta Csaba, a MÁV Zrt. kabinetfőnöke tájékoztatta a közgyűlés tagjait. A beszámolóból kiderült, hogy a Nógrád vármegye területén futó állami tulajdonú vasúti infrastruktúra a 75-ös számú – Vác-Berkenye-Drégelypalánk-Balassagyarmat –, a 78-as számú – Aszód-Galgaguta-Balassagyarmat-Ipolytarnóc-országhatár – és a 81-es számú – Hatvan-Jobbágyi-Pásztó-Somoskőújfalu-országhatár – vasútvonal-szakaszokat foglalja magába. A vonalak egyvágányúak, nem villamosítottak, dízelvontatással üzemelnek, a pályasebesség maximuma 50-80 km/h.
Nógrád vármegye területén az elmúlt években jelentősebb vasúti infrastruktúra-fejlesztés, beruházás nem történt, jellemzően karbantartási munkák valósultak meg. A 75-ös és 78-as számú országos vasúti mellékvonalak állapota az évtizedek óta elmaradt rekonstrukciók, teljes átépítések eredményeként avult, leromlott, azokon reálisan a műszaki állapot szinten tartását lehet a rendelkezése álló erőforrásokkal megoldani
– hangsúlyozta a Sukta Csaba.
Sín- és aljcsere, növényzet irtás, virágosítás történt
Hozzátette: az ütemes menetrend megjelenése miatt a vonatok száma növekedett, ezzel a minimálisra korlátozódott a forgalom zavarása nélküli munkavégzés lehetősége. Az utóbbi időszakban évente 13 hetes, teljes kizárással járó átszállásos vágányzárak jellemzők, a karbantartási feladatok elvégzésére. Ezek jellemzően sín- és aljcserék, útátjárók átépítése, vágányszabályozás, sorompó berendezések karbantartása, űrszelvénybe érő növényzet irtása, dőlésveszélyes fák kivágása, állomások körüli virágosítás.
A beszámoló arra is kitér, hogy a 81-es sz. vasútvonalon két helyszínen – Bátonyterenye és Salgótarján-Kórház – új megállóhelyek építését tervezik, illetve további helyszíneket is vizsgálnak a vonalon. Ugyancsak folyamatban van a salgótarjáni vasútállomás felújításának tervezése, a megállóhely alatti aluljáró szigetelése idén megtörtént.
A térségben az elmúlt időszakban a vasútállomások és a pályainfrastruktúra tekintetében is megvalósultak kisebb fejlesztések, ahogy a Magyar Falu Programnak köszönhetően is voltak beruházások. Az országos utasmosdó-felújítási program részeként számos helyszínen indultak meg a felmérési és előkészítési munkálatok:
- Diósjenő,
- Balassagyarmat,
- Nógrádkövesd,
- Somoskőújfalu,
- Salgótarján-Külső,
- Zagyvapálfalva,
- Pásztó,
- Jobbágyi.
Tervek vannak, de a mozgástér korlátozott
A jövőbeli fejlesztési elképzelésekkel kapcsolatban Sukta Csaba kifejtette, hogy a 81-es számú vasútvonal regionális szerepének erősítése a cél. A folyamatosan növekvő utasforgalom kedvezőbb kiszolgálása érdekében a Budapest és Salgótarján közötti autóbuszos kínálatbővítés lehetőségeit is vizsgálja a társaság.
A 81-es számú vasútvonalon ezért 2025/2026. menetrendi évtől munkanapokon 7 többletvonat közlekedését tervezi a MÁV-Csoport, így megszakítás nélküli, 60 perces eljutással lehet majd számolni Hatvan-Somoskőújfalu viszonylatban. Hétvégén a turisztikai-szabadidős kínálatot is erősítve ugyancsak növekszik a kínálat: szombat, vasárnap és ünnepnapokon a szakminisztérium jóváhagyása esetén 7-7 vonattal több közlekedik majd naponta.
– A határkeresztező közlekedés egyelőre autóbusszal biztosított, középtávon a Somoskőújfalu-Losonc összeköttetés megteremtése is a célkitűzések között szerepel. Az átfogó szolgáltatásfejlesztésekhez természetesen pályafelújítás, további menetrendi sűrítések és a jelenlegi koros járműpark cseréje is feltétlenül szükséges korszerű, alacsonypadlós, klímás, dízel vagy hibrid üzemű motorvonatokra. Ezen a területen jelenleg még korlátozott társaságunk mozgástere – húzta alá a kabinetfőnök.”
Eredeti írás: GULYÁS EDINA
Fotó: nool.hu
