Fotó: shutterstock; promóciós logó; Nemanja Jovanović/Nova.rs
„Aleksandar Vučić, Szerbia elnöke konferenciát tartott az Elnöki Hivatalban, ahol Szerbia olajiparáról (NIS) és a vállalat elleni amerikai szankciók miatt ránk váró (nem túl jó) jövőről beszélt. Szerinte Szerbia nagy problémákkal néz szembe, ezért a polgárok jogosan aggódnak amiatt, hogy van-e elég üzemanyagunk, és hogy fenyeget-e minket a származékok hiánya. A Nova.rs beszélgetőpartnerei rámutatnak, hogy a helyzet nem a legjobb, és a decemberi üzemanyag-ellátás kérdéses.
Jelena Radun, a „Radun Avia” cég tulajdonosa a Nova.rs-nek adott interjújában rámutat, hogy jelenleg a benzinkutaknál minden származék „bőséges mennyiségben” elérhető, és legalábbis most nincs ok a pánikra. A fő kérdés azonban – hangsúlyozza – az, hogy mennyi üzemanyag lesz.
„Ez tényleg egy kérdés – meddig lesz üzemanyagunk. Szerbia olajipara a finomító leállása ellenére is szállít üzemanyagot , és a rendelkezésünkre álló információk szerint decemberben egy részét leszállítja. Amikor leáll, úgy vélem, mi, kereskedők, boldogulni fogunk, mert új importútvonalak indultak el, és többet importálnak tartálykocsikkal, mint korábban. De az a kérdés, hogy elég lesz-e az egész országnak, és hogy sehol sincsenek-e szűk keresztmetszetek” – mutat rá.
Hozzáteszi, hogy az államnak is vannak tartalékai, de ezek többnyire rövid távra szólnak.

„Nem mondhatom, hogy nem aggódunk, mert már itt az ideje a jövő évi tervek elkészítésének, és ez most hiányzik. Normális esetben szerződéseket kötöttünk a mennyiségekről, és terveket készítettünk a következő évre. Ez egyfajta bizonytalanság, mert nincsenek éves szerződések, és minden „mától holnapig” zajlik. Cégként arra törekedtünk, hogy maximalizálja az üzemanyag importját, bármilyen áron. Az üzletünk olyan, hogy hosszú távon működik, és ez most bizonytalan ilyen körülmények között” – mondja a Nova.rs beszélgetőpartnere.
Kiemeli, hogy más beszállítók sem kínáltak éves szerződéseket.
„Még csak el sem kezdtünk beszélni velük éves szerződésekről, különösen mivel eggyel kevesebb beszállítónk van, mint más beszállítóknak, és ez a Lukoil” – mondja.
Srđan Knežević, a „Knez Petrol” benzinkút-lánc tulajdonosa – amely a Szerbiai Olajipar (NIS) után a második legnagyobb kiskereskedő – a Nova.rs-nek adott interjújában elmondta, hogy üzemanyagának 60 százalékát NIS-től vásárolja, 40 százalékát pedig importálja, ezért véleménye szerint decemberben kétséges lesz az üzemanyag-ellátás a kutaknál.
„Ami októbert és novembert illeti, a helyzet rendben volt, és december 1-jéig teljes kapacitással dolgozunk. Azonban meglátjuk, mi történik december 1-jétől, tekintve, hogy a Pancevo finomító leállítja a feldolgozást. Itt merül fel a probléma, ezért megvárjuk, mi történik a NIS decemberi szállításával. Abban az esetben, ha a NIS nem tudja leszállítani a napi szükséges mennyiséget, importhoz kell fordulnunk, és ezek a baj jelei, mert »Nem tudjuk importálni a napi szükséges üzemanyagmennyiséget. Aztán decemberben, ha nem jutunk üzemanyaghoz árutartalékokból vagy valami másból, probléma merül fel«” – magyarázza Knežević.

Egyébként a „Knez Petrol” közel 16 800 jogi személyt lát el üzemanyaggal, és ahogy Knežević mondja, egyelőre minden ügyfél a szokásos módon kap üzemanyagot.
„Ugyanakkor átvettük a NIS ügyfeleinek körülbelül 20 százalékát, akik a szankciók miatt felbontották a szerződést ezzel a céggel, és hozzánk kerültek. Tehát egyelőre jó a helyzet, de a kérdés az, hogy mi lesz ezután, mivel – mint mondtam – nagyon nehéz ilyen mennyiségű üzemanyagot naponta biztosítani. 180 tartálykocsiból álló flottánk van, Boszniában pedig körülbelül 45-ből, de ott belföldi forgalmat bonyolítunk le. Jelenleg Thesszalonikiből, Görögországból, Ploče-ból importálunk valamennyit, az üzemanyag vonattal érkezik hozzánk Bulgáriából, vagyis holnaptól kellene hatályba lépnie, mivel Bulgária 15 nappal ezelőtt úgy döntött, hogy betiltja az összes származék exportját, így a Bulgáriából történő export egy kicsit megkönnyítené a munkánkat, de a legnagyobb probléma a szállítóeszköz: hogyan lehet ekkora mennyiségű üzemanyagot Szerbiába szállítani. Naponta másfél-kétmillió üzemanyagra van szükségünk, és teherautókkal alig tudjuk szállítani” – magyarázza.
Arra a következtetésre jut, hogy minden a NIS-től és a szállítástól függ, amelynek decemberben kellene megtörténnie.
„Ha a NIS megadja nekünk a szerződésben foglalt üzemanyag-szállítmányt, akkor december rendszeres lesz. Tehát minden a NIS-től függ – hogy mennyi készletük van, mivel a NIS-nek is vannak saját kútjai, szóval meglátjuk, mennyi marad nekik. Hosszú távon pedig nem tudok semmit mondani, mivel a helyzet bizonytalan” – mondja a Nova.rs interjúalanya.
Nebojša Atanacković: Folyamatosan tartalékokat gyűjtöttünk
Nebojša Atanacković üzletember, a Nafta AD korábbi többségi tulajdonosa és a Szerb Munkáltatók Uniójának tiszteletbeli elnöke szerint Szerbia folyamatosan tartalékokat gyűjtött, hogy a mai körülmények között is meglegyen.

„Annyi NIS tartalékunk van, amennyi csak lehetséges, és ez decemberre elegendő lesz. Utána állami tartalékaink lesznek. 2020-tól a benzin üzemanyag árának egy bizonyos százalékát fizettük a kútoszlopoknál, ami a tartalékok létrehozásával volt összefüggésben. Tehát már fogyasztóként vásároltuk meg azokat. Vučić meglehetősen részletesen beszélt a beszédében, azt mondta, hogy problémát okozhat a perifériális kis kútoszlop-tulajdonosok ellátása, akiknek korábban kifogyhat az üzemanyaguk, mint másoknak” – jelentette ki Atanacković.
Milan Ćulibrk, a gazdasági újságíró és a „Radar” hetilap szerkesztője nem túlzottan optimista a szerb elnök által tartott konferencia után. Kijelenti, hogy Vučić nem mondott semmi újat.
„300 napot vártunk, hogy újabb 50-et adjunk. Érthetetlen, január 10-én tudtunk a szankciókról, és azóta már olyan sok idő telt el. Ha ezt a konferenciát január 11-én tartották volna, komoly államférfiúi lépésnek tekintettem volna. Ez azonban ma reggelre semmi újdonság, csak egy újabb konferencia, ahol azt mondja, hogy problémában vagyunk, és nem tudjuk, hogyan oldjuk meg. Szóval most arra várunk, hogy mi fog történni, és az nem lesz jó” – mondta. Ćulibrk.”
Eredeti írás: Sanja Radovanović
Fotó forrása: nova.rs
