A DEB AUT a BMW által létrejött lehetőségeket is megvilágítja
„A közlekedésre gyakorolt, a gazdasági, infrastrukturális, munkaerőpiaci és kulturális hatását is vizsgálják a város robbanásszerű növekedésének. Öt éven át fogja figyelemmel kísérni a változásokat a DEB AUT.
A Debreceni Egyetem, a város és a BMW Group Gyár Debrecen közös együttműködéseként megkezdte a munkát a DEBrecen AUTomotive kutatócsoport, melynek nyitókonferenciáját kedden tartották a Vezér utcai Innovációs Központban. Mint a rendezvényen elhangzott, a városban zajló beruházásoknak köszönhetően Debrecen egyre inkább a magyar és a közép-európai autóipar fókuszpontjává válik. A DEB AUT azt vizsgálja, hogy hogyan hat mindez a foglalkoztatásra, a képzési igényekre, az egyetemi struktúrára, a városi közlekedésre, a kulturális életre és a társadalmi mobilitásra. Az 5 éves kutatás egy összetett, egyedülálló módon kapcsolja össze a technológiai, gazdasági és szociokulturális tudományterületeket.
Szilvássy Zoltán köszöntőjében felelevenítette, már a BMW-gyár érkezésének hírére látható volt, hogy a német autóipari vállalat óriási változást hoz majd a város életében, ami a magyar és a debreceni iparfejlesztés szempontjából hatalmas felelősséggel jár. Mint a Debreceni Egyetem rektora mondta, a közös európai kulturális történelmünknek köszönhetően a magyar-német együttműködés szinte mindig eredményes. Szerinte ehhez hozzájárul, hogy egy nagyon erős gazdasági hatalom képviselői, a kínai vállalatok is jelen vannak Debrecenben. Hozzátette, ennek a hármasnak minden esélye megvan arra, hogy jelentős fejlődést érjen el a városban. A rektor példamutatónak tartja, hogy bölcsészek, természettudósok, gazdasági szakemberek, a cégek és az egyetem közösen, tudományos igényességgel foglalkoznak a fejlődés irányával.
A DEB AUT elősegíti a tudatos irányítást
A debreceni régió autóipari fejlesztésének társadalmi, kulturális, gazdasági és műszaki vonatkozásai.
Így hangzik a DEB AUT teljes elnevezése, ami Papp László szerint önmagában sokat sejtető. A polgármester úgy véli, a kutatómunka új távlatokat nyit a város, az egyetem és az ipar együttműködésében is, egyúttal lehetővé teszi a Debrecenben zajló folyamatok mérését, megértését és tudatos formálását. Mint mondta, a jelenlegi az 1960-as évek iparosítása óta nem látott, forradalmi jelentőségű átalakuláson megy keresztül, melyben a BMW érkezése nem egy beruházást, hanem egy új korszak nyitányát jelentette. Szerinte az autógyár az egész régió társadalmi és gazdasági szerkezetét átformálja, amely új gondolkodásmódot, új lehetőségeket és közösségi dinamikát is magával hoz.
A most induló kutatási program segít értelmezni azt a fejlődést, amely Debrecenben zajlik. Segít megérteni, hogyan épül át a gazdaság, hogyan bővül a munkaerőpiac, milyen társadalmi és kultlurális folyamatok kísérnek egy ilyen volumenű gazdasági ipari fejlődést
– mondta Papp László. Hozzáfűzte, a DEB AUT a közlekedés és a város szerkezetének változására, az oktatásban, a lakhatásban és a szolgáltatásban megjelenő új igényekre is választ adhat. Hangsúlyozta, nemcsak egy vizsgálatról van szó, hanem a kutatási folyamat segíti a felelős tervezést. Mint fogalmazott, Debrecen nem csupán befogadja a fejlődést, hanem értelmezi, irányítja és tudatosan építi is azt.
Szimbiózisban létezik a város és az autógyár
– Hiszünk abban, hogy a hosszú távú siker hosszú távú együttműködésből származhat. Olyan partnerségből, amelyet az ipar, az egyetem és a város közösen hozott létre – mondta előadásában Hans-Peter Kemser. A BMW Group Gyár Debrecen elnök-vezérigazgatója szerint egy új autóipari ökoszisztéma van kialakulóban, amely az elektromos átállás, a digitalizáció és az innováció formál.
Az átalakulás már látható: új beszállítók érkeznek a városba, míg a helyi vállalkozások növelték a mérnöki kapacitásukat. Új jártasságok és képzési programok jönnek létre. A járműipar ma már nem egyetlen vállalatból áll, hanem egy széles körű, összefonódó kapcsolati rendszer: beszállítók, szakmai partnerek, mérnökök mérnökök érkeznek és kutatási központok létesülnek
– mutatott rá, hangsúlyozva, a BMW fejlődése emiatt szoros szimbiózisban áll Debrecennel. Kitért a Debreceni Szakképző Központtal folytatott együttműködésre, és arra is, hogy a Debreceni Egyetem 12 karából nyolccal jelenleg is együtt dolgozik a vállalat az elektromobilitás, az autóipar, a mesterséges intelligencia és a digitális gyártás területén. Megemlítette, a debreceni BMW-gyárban jelenleg több mint 50 nemzet tagjai képviseltetik magukat, ami szerinte Debrecent is egy sokszínűbb, nyitottabb és dinamikus hellyé teszi.
Hans-Peter Kemser szerint a DEB AUT kutatási program azért lényeges, mert egyetemi szintű precizitással vizsgálja a BMW jelenlétének a városra és a régióra gyakorolt hatását, a gazdaság és a beszállítói környezet kivirágzását. Úgy véli, a programmal nem egyfajta elemzést készítenek, hanem egy útmutatót a jövő felé.”
Eredeti írás: HAJNAL LÁSZLÓ
Fotó forrása: haon.hu




















