„Jó pár éve már a KRESZ előírásaiban is szerepel, hogy gyorsforgalmi utakon a szükséges esetekben a járművezetőknek biztonsági folyosót kell kialakítaniuk, hogy egy balesetnél a segítség akadálytalanul és gyorsan előrébb juthasson a torlódásban. Hogy ez mennyire működik itthon? A Magyar Közút autópályás felvételei alapján elég felemásan.
Nyár végén nagy csúcsforgalom van a hazai autópályákon is, nemcsak a belföldi, hanem a nemzetközi átutazók száma is jelentős. Emiatt sajnos a balesetek és így a torlódások száma is magas. Éppen ezért fontos, hogy ha baleset történik egy-egy autópályán, akkor a segítség, vagyis a mentők, tűzoltók, rendőrök és a közútkezelő szakemberei is minél gyorsabban a sérültekhez juthassanak. Erre két módjuk lenne: vagy a leállósávon próbálnak meg a feltorlódott kocsisoroknál előre jutni vagy, ha a járművezetők biztonsági folyosót alakítanak ki a haladó sávokban. A biztonsági folyosó alkalmazása a KRESZ előírásain túl azért is fontos, mert sok esetben a feltorlódott kocsisorokban vannak olyan autósok, akik szabálytalanul használják a leállósávot is, így ott is torlódás alakulhat ki.
De mi is az a biztonsági folyosó? A KRESZ szerint az „azonos irányú forgalom számára két vagy ennél több forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton kialakult forgalmi torlódás esetében” le kell húzódnia a járműveknek, hogy a már említett szervek azonnal tudjanak cselekedni. A biztonsági folyosó kialakítása egyébként rendkívül egyszerű: a KRESZ-ben is megfogalmazott szabályok szerint a belső sávban autózóknak balra, a külső sávokban haladóknak a lehetséges mértékben jobbra kell húzódni, úgy, hogy a leállósávot nem használják. Érdemes már akkor elkezdeni a lehúzódásokat, ha jelentősen elkezd a forgalom tempója csökkeni, hogy ne álló helyzetben kelljen korrigálni az autósoknak, mert akkor már sokkal nehezebben és lassabban tudnak félrehúzódni.
Miért fontos, hogy ezt tudatosan és mindig alkalmazzák a közlekedők? Nemzetközi kutatások alapján a biztonsági folyosó akár 40 százalékkal is megnövelheti a súlyos balesetben megsérült személyek túlélési esélyeit azáltal, hogy lehetőség nyílik a sürgősségi ellátás és a szükséges orvosi segítségnyújtás mielőbbi megkezdésére. És az sem elhanyagolható, mennyire fontos, hogy a mentők, tűzoltók és rendőrök mellett a közútkezelő gépeit is előre engedjék a sofőrök, hiszen ők azok, akik a balesetekhez kapcsolódó helyreállítási, takarítási és terelési munkákat végzik. Minél később jutnak el a baleseti helyszínhez, annál később tudják megnyitni a pályát vagy feloldani a korlátozásokat.
A Magyar Közút az elmúlt hetekből összegyűjtött jó és rossz példákat is, sajnos utóbbiakból egyelőre több van, de a szakemberek bíznak benne, hogy a folyamatos felhívásokkal ebben is érdemi előrelépés lehet a következő időszakban.”
Címlap fotó: marcaliportal.hu
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.