„Nincs több bürokrácia: a felülvizsgált uniós jogszabály pénzbírságot helyez kilátásba az átmenetet hátráltató országok számára.
A főutak minden 60 kilométerén legalább egy töltőállomásnak kell lennie 2025 végére: mint tudjuk, ez a fő célja az új Dafinak, az alternatív üzemanyagokról szóló uniós rendeletnek, amelyet az Európai Parlament az Európai Bizottság frissítési javaslata után most vizsgál felül. Úgy tűnik azonban, hogy az európai parlamenti képviselők ezúttal nem akarnak csupán egy célértéket meghatározni.
A Spiegel című német lap szerint a másik elképzelés az, hogy az előrejelzést szankciórendszerrel kísérik, amelyet az infrastruktúra terén lemaradó államokra alkalmaznának. Ezt a lépést azért tartották szükségesnek, mert a precedensek alapján fontos a „kemény ököl” használata az olyan akadályok leküzdésére, amelyek legtöbbször csupán bürokratikusak.
A jelenleg hatályos szöveg szerint 2020 végére az öreg kontinensen 677000 töltőállomásnak kellett volna működnie. Ehelyett a költségvetés 377000 eddig telepített berendezésről beszél: ez jó 300000-rel kevesebb. Hogyhogy?
Az új Dafi szerzője, Ismail Ertug elmagyarázza, hogy egyes tagállamok „egyszerűen nem nyújtották be nemzeti stratégiai terveiket”. Az Európai Parlament Közlekedési Bizottsága ezért 2024-ben szabta meg a határidőt, és annak érdekében, hogy ne kövessék el ugyanazokat a hibákat, mint a múltban, egy bírságolási mechanizmust is kilátásba helyezett. Ez az egyetlen módja talán az engedélyezés és a projektek jóváhagyása terén tapasztalható késedelmek megszüntetésének, amelyek megakadályozzák a vállalatokat abban, hogy megvalósítsák mindazokat a beruházásokat, amelyeket készek lennének végrehajtani.
Szó van arról, hogy az uniós országoknak 1000 eurót kell fizetniük minden egyes tervezett, de nem telepített oszlop után, és szankciókat alkalmazhatnak azokkal az üzemeltetőkkel szemben, akik nem garantálják az összes szükséges szolgáltatást, és nem végeznek „megfelelő” karbantartást. Természetesen pontosítani kellene, hogy mit értünk „megfelelő” alatt, de Ertug bízik abban, hogy ezek a kezdeményezések megakadályozzák, hogy az országok „a tétlenség miatt tovább hátráltassák a növekedést”.
A következő lépésként a szöveg még ebben a hónapban az Európai Parlament plenáris ülése elé kerül, majd ha jóváhagyják, az Európai Unió Tanácsa elé kerül. Ezt követi majd a háromoldalú egyeztetés, majd az esetleges átültetés valamennyi tagállamban, akárcsak a benzines és dízelmotorok 2035-től történő kivezetése esetében. Az EU azonban hangos és egyértelmű üzenetet küld: a villamosítás nem késhet tovább.”
Címlap fotó: Motor1.com Magyarország
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.