“A balatoni vasútvonalak fejlesztésének koncepciójáról tartottunk egyeztetést a Technológiai és Ipari Minisztériumban Latorcai Csabával, a területfejlesztési miniszter helyettesével, illetve a VPE, a MÁV és a NIF, illetve az ÉBM képviselőivel” – idézi Vitézy Dávid közlekedési államtitkár Facebook bejegyzését a likebalaton.hu.
“Az elmúlt években megtörtént a déli parti Budapest–Székesfehérvár–Nagykanizsa vonal szakaszos rekonstrukciója Budapest elővárosában és a Balaton mentén, egyes szakaszokon második vágány épült, csökkent a tó és a főváros közötti menetidő, a korábbinál sűrűbb vonatközlekedést szerveztünk. Az északi parti vonalon Szabadbattyán és Balatonfüred között kiépült a villamos felsővezeték, így Füredig gyorsabb, sűrűbb menetrend léphetett életbe – írta az államtitkár.
Ezek a fejlesztések meghozták az eredményt, a szezonban az utasszám a világjárvány előtti szintet is bő egyharmaddal meghaladta, 25 ezer híján összesen 3 millió utazást regisztráltunk a Balatonra vagy a Balatonról. Ezt azt is jelenti, hogy egy-egy hétvégén a tóra vonattal utazók száma idén először utolérte az autóval oda közlekedők számát.
A fejlesztéseket tehát érdemes folytatni. Szeretnénk, ha a következő években a vonali fejlesztésekből kimaradt állomások megújítása elindulhatna:
Balatonfűzfő,
Balatonfenyves,
Balatonszéplak felső
Zamárdi,
Balatonszemes,
Balatonlelle állomásokon.
Ami ennél is nagyobb jelentőségű, el kell kezdeni a villamosítás megtervezését az északi parton, ennek a Tapolcára befutó mindhárom szakaszt érintenie kell:
Balatonfüredtől,
Keszthelytől,
Ukktól,
így nem maradna dízeles szigetüzem a térségben.
Viszont a villamosítás nem elég, a balatoni vonatok pontosabb közlekedése érdekében javítani kell a pályakapacitást, növelni a sebességet Székesfehérvár és a Balaton között, látva a fejlesztések sikerét.
A célunk, hogy a fejlesztések illeszkedjenek az egész Dunántúl stratégiájába a szomszédos országokkal is egyeztetve – így van lehetőség uniós támogatásra is. Zágráb és az Adria felé például a személyszállítási fő irányként egyértelműen a déli parti (nagykanizsai) vonalat célszerű kijelölni es fejleszteni.
Jelenleg a Balaton térségében ezeket a fő hiányosságokat lehet azonosítani:
- Nemcsak a budapesti irány fontos, erősíteni kell Szombathely, Sopron, Bécs, Szekszárd felé (ahogy Győr, Kaposvár, Pécs irányába már javult az összeköttetés az InterRégió vonatokkal).
- Az északi és a déli part elkülönül, nem lehet körüljárni a tavat vonattal.
- A vasút nem működik szervesen együtt a buszokkal, a part mögötti települések kiszolgálása nem elég jó.
A távlati fejlesztéseknek tehát ezeket a problémákat is meg kell oldaniuk, miközben a forgalom várható folyamatos növekedését is lehetővé kell tenni. A megoldásról megvalósíthatósági tanulmány készül” – idézi a bejegyzést a portál.”
Címlap fotó: marcaliportal.hu
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.