„A digitális pénzügyi bűnözők ma elsősorban a fogyasztók érzelmi manipulálásával, megtévesztésével támadnak. A KiberPajzs résztvevői a lakossági ügyfelek pénzügyi tudatosságának erősítése, a kiberkockázatok minél hatékonyabb kezelése érdekében fognak össze.
KiberPajzs néven közös oktatási és kommunikációs együttműködésről döntött, valamint kibervédelmi edukációs és kommunikációs kampányról szóló együttműködési megállapodást írt alá a Magyar Nemzeti Bank részéről dr. Kandrács Csaba alelnök és dr. Fömötör Barna főigazgató, a Magyar Bankszövetség nevében dr. Kovács Levente főtitkár, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságot képviselve dr. Koltay András elnök, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat – Nemzeti Kibervédelmi Intézettől dr. Kiss Csaba főigazgató és az Országos Rendőr-főkapitányság részéről dr. Balogh János r. altábornagy, országos rendőrfőkapitány.
A projekt 2024 végéig szól, melynek keretén belül az intézmények és a piaci szereplők átfogó oktatási programot, illetve az ügyfelek digitális pénzügyi tudatosságának fejlesztése, a kiberbiztonsági kockázatok és az ellenük való védekezési lehetőségek bemutatására érdekében széleskörű, összehangolt kommunikációs kampányt indítanak.
A digitalizáció révén egyre hangsúlyosabbá válik az elektronikus pénzforgalom, ezzel párhuzamosan pedig – miközben a hazai pénzügyi rendszer európai összevetésben is rendkívül biztonságosnak számít – az azon keresztül megfigyelhető sikeres visszaélések száma és aránya is növekszik. A bűnözők célja elsősorban nem a pénzügyi intézmények, illetve infrastruktúra támadása, hanem a fogyasztók megtévesztése, melynek egyik leggyakoribb módszere az érzelmi manipulálás.
A projekt kiemelt figyelmet fordít a fokozottan kiszolgáltatott társadalmi csoportokra, így a fiatalokra és idősekre, de a fogyasztók mellett megelőző jellegű üzeneteket fogalmaz meg a kis- és középvállalati, illetve az egyéb céges ügyfelek felé is. Ennek érdekében egységes arculatú, egyszerű üzenetekkel mutatják be a főbb csalási formákat, az adathalászat különböző változatait, a hamis banki hívásokat vagy sms-eket, az ál banki weboldalakat, a hamis tranzakció jóváhagyatási módozatokat, a csaló befektetési vagy egyéb online ajánlatokat, illetve a közösségi médiát eszközül használó személyesadat-lopásokat.
Az első kampány novemberben indul, ennek során három olyan „mindennapi példakép” személyiség birkózik meg a kiber-térben a pénzügyi kockázatokkal, akiknek élethelyzete hasonlít a legtöbb magyarországi digitális pénzügyi fogyasztóéhoz.
A KiberPajzs program szervezői bíznak benne, hogy az ügyfelek, a hatósági és piaci szereplők együtt „golyóálló” védelmet alkotnak a digitális bűnözőkkel szemben.
Címlap fotó: marcaliportal.hu
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.