„Hétfőn reggel Kovács Gábor, a Tenkes Csárda gazdája tartott előadást a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karán. A hallgatók érdeklődve fogadták a csárda elmúlt két évtizedéről, és a jelenlegi helyzetről szóló beszámolót.
A Tenkes Csárda azok közé a baranyai éttermek közé tartozik, amelynek eddigi, huszonkét éves működése során mindig is a minőség volt az első. Kovács Gábor tulajdonos mesélt a hallgatóknak a kezdetekről, hogy 25 évesen hogyan, milyen körülmények között nyitotta meg a csárdát. Mint mondta, az étterem felújítása után felgyorsultak az események, a sok vendég miatt hamar bővíteni kellett. Kiemelte, hogy nagyon örülnek a külföldi vendégeknek, emellett ugyanakkor nekik a kezdetektől fontos volt, hogy elsősorban a magyar vendégek igényeit elégítsék ki. Ez a hozzáállás beigazolódni látszott, hiszen a 2006-2008-as gazdasági világválság idején sem veszítették el a törzsvendégeiket, és a járványhelyzet idején is sikerült megtartaniuk a dolgozóikat, akik közül van, aki már 21 éve, van aki 19, de a legtöbben legalább 6-7 éve itt dolgoznak.
– Amikor a cég nő, akkor egyre több a megoldandó feladat. Húsz fő fölött már illik szakemberhez fordulni, hogy megmaradjon a jó csapat, az egymás melletti kitartás, és figyelni kell a gazdaságosságra is, mert rendkívül fontos az, hogy ha 20-25 ember van egy cégnél, akkor mindenki termeljen. Ha két ember nem tevékeny a csapatban, akkor az a kettő az összes többi ember bérét húzza lefelé
– mondta az étteremtulajdonos. Ehhez a Tenkes Csárda Füzes Zoltán tréner segítségét kérte, aki megosztott pár hasznos információt arról, hogy hogyan lehet a szervezetet fejleszteni.
A Tenkes Csárdában heti rendszerességgel van vezetői meeting, havi egy alkalommal pedig dolgozói meetinget tartanak, amelyen minden munkavállalónak kötelezően részt kell vennie. Erre azért van szükség, hogy mindenki megértse, hogy egy cég életében miért fontos, hogy mindenki odategye magát, és miért fontos az, hogy mindenki legyen őszinte egy csapatban, mert ha nincs meg az őszinteség, akkor romlani kezd a szervezet teljesítménye.
Kovács Gábor arról is beszélt, hogy a vendéglátás területén mára annyira összezsugorodott a haszonkulcs, hogy például a Tenkes Csárda akkor fog jó évet zárni jövőre, ha januártól decemberig úgy tudnak dolgozni, hogy nem kell senkit sem elbocsátani, és bár a cég nem termel egy forint nyereséget sem, mindenki megkapja a bérét.
Több hallgatói kérdést is megválaszolt
Az előadás második felében a hallgatók kérdéseire válaszolt az előadó. Volt, aki azt szerette volna megtudni, hogy szeretne-e a csárda a fine dining felé orientálódni, szeretnének-e modernizálni, vagy hogy Kovács Gábor milyen rossz döntéseket hozott meg az elmúlt két évtizedben. Erről elmondta, előfordult, hogy rosszul mérte fel egy-egy munkatársa kompetenciáját, és későn jött rá, hogy nem feltétlenül kell az adott pozícióból kiemelni valakit, aki abban teljesedik ki. A vendégekkel kapcsolatos kellemetlen szituációkról is érdeklődött az egyik hallgató. Mint az étteremtulajdonos elmondta, arra törekednek, hogy a panaszok, a problémák azonnal és helyben legyenek orvosolva, ne pedig később felerősítve az online térben kapjanak helyet.
– Emberekkel dolgozunk. Egy forgalmas, nyári napon akár 6-700 vendéget is kiszolgálunk, előfordulnak hibák, de mindent meg tudunk oldani, ha jelzik a vendégek – fogalmazott.”
Címlap fotó: Laufer László
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.