„Az üzletek már novemberben karácsonyi díszbe öltöznek, és nagy akciókkal csábítják a vásárlókat a polcokhoz. Igaz ez a webshopokra is: egymást érik a színesebbnél színesebb reklámok, a nagy árleszállítást hirdető bannerek. Sokszor azonban, egészen pontosan az esetek 43 százalékában az árengedmény csupán kamu – derült ki az Európai Bizottság hétfőn közzétett jelentésében.
Az online üzletek 43 százaléka uniós szabályokat sértett az adventi időszakban a kedvezményes árak meghirdetésekor – idéz az MTI az Európai Bizottság hétfőn közzétett jelentéséből.
A megvizsgált termékek több mint felére az eladók árcsökkentési akciót írtak ki, de ezek 23 százaléka nem felelt meg az uniós jogszabályoknak. Az árfeltüntetésre vonatkozó uniós irányelv ugyanis előírja, hogy
az üzleteknek és az online piactereknek az árengedmény bejelentésekor fel kell tüntetniük A TERMÉKen az előző harminc napban alkalmazott legalacsonyabb árat.
Didier Reynders jogérvényesülésért felelős biztos a kutatás eredményeinek bemutatásakor elmondta: „A fogyasztók továbbra is nagyszámú valótlan árengedménynek és tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak vannak kitéve. Ez az uniós jog megsértését jelenti.”
A biztos felszólított minden online kereskedőt, hogy teljes mértékben tartsa tiszteletben a szabályokat, és vizsgálja felül a kedvezmények feltüntetését. „A jó árajánlatoknak valódi előnyt kell jelenteniük, nem pedig manipulatív marketingtechnikát” – hangsúlyozta.
Mesterséges intelligencia segít a lebuktatásban
A nemzeti hatóságoknak fel kell venniük a kapcsolatot az érintett kereskedőkkel, hogy változtatásokat kérjenek az értékesítési gyakorlatukban, és szükség esetén végrehajtási intézkedéseket kezdeményezzenek, amelyek bírságot vonhatnak maguk után, amennyiben a kereskedők nem javítják ki a visszás gyakorlatokat – közölte a bizottság.
A brüsszeli székhelyű uniós testület 13 nemzeti fogyasztóvédelmi hatósággal együttműködve folytatott weboldal-átvilágítást, amelynek célja annak ellenőrzése volt, hogy az online üzletek miként mutatták be az árcsökkentést az akciós időszakban. 176 weboldalt és 16 ezer termék árát ellenőrizték többek között mesterségesintelligencia-alapú eszközök segítségével – ismertette az MTI.”
Címlap fotó: Bloomberg / Getty Images Hungary
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.