„2021 tavaszán többfeladatú, de elsősorban támogató szerepkörben alkalmazható, jó terepjáró képességű, páncélozott harcjárművekkel erősödött a Magyar Honvédség. A hazánkban Gidrán névre keresztelt Ejder Yalçın harcjámű része a Magyar Honvédségben megkezdődött kultúraváltásnak, amelynek az a célja, hogy szükség esetén modern, bátor, innovatív, hi-tech haderő védje meg Magyarországot és az ország állampolgárait.
A Gidrán a mezőhegyesi ménesben kitenyésztett magyar lófajták egyike, ami – egy 2014-es országgyűlési határozat alapján – nemzeti kincsnek számít. Hazánkban e magyar huszárló után nevezték el az Ejder Yalçın többcélú, moduláris páncélozott harcjárműveket.
2020 decemberében jelentették be, hogy a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program részeként háromszáz darab 4X4-es, páncélozott, többcélú harcjárművet vásárolnak a Magyar Honvédség számára. A Nurol Makina által kifejlesztett és gyártott, már harci tapasztalatokat is gyűjtött Ejder Yalçın többcélú, moduláris járműveket a gyártó a magyar igényeknek megfelelően alakította át, és az első tíz Gidrán 2021. február 8-án és 9-én éjjel gurult be a tatai laktanyába. A járműveket ugyanis még az előző év decemberében – a HM ArmCom Kommunikációtechnikai Zrt. bázisán – felszerelték azokkal a híradástechnikai rendszerekkel, amelyek a hadrendbe állításhoz voltak szükségesek.
Nem véletlenül említettük meg a robbanásbiztos kialakítást: az eddigi, 21. századi hadviselést alapvetően befolyásolta az improvizált robbanótestek és az aknák igen széles körű használata. Az Ejder Yalçın páncélozott testének a talajtól 40 centiméterre kezdődő, alsó része V alakú kiképzést kapott, így a STANAG 4569 4-es szintnek megfelelő védelmet nyújt a bennülőknek. Természetesen a deszanttér padlózatát és az ülések rögzítését is úgy alakították ki, hogy csökkentsék a jármű alatt történt robbanás hatását. A már említett, nagy hasmagasság miatt a jármű képes 1,1 méter mélységű árkon vagy vízen is áthaladni.
A járművekhez az ASELSAN SEDA-V akusztikus lövésdetektort is megvásárolta a Magyar Honvédség. Ez az érzékeny mikrofonrendszer segítségével képes meghatározni és a jármű személyzete számára megmutatni, honnan lőttek a Gidránra. Emellett automata tűzoltóberendezés vagy akár nagy teljesítményű csörlő is felszerelhető rá.
A gyártó szerint az Ejder Yalçınból csapatszállító, páncéltörő, légvédelmi, felderítő, tűztámogató, vegyivédelmi, önjáró aknavető, robot hordozására kialakított tűzszerész, aknamentesítő, parancsnoki, műszaki és mentő változat rendelhető már most is – de a hazai összeszerelésnek és későbbi gyártásnak köszönhetően a Gidránok tényleg (szinte) mindenre alkalmasak lesznek, amire csak a Magyar Honvédségnek szüksége lehet.
Az elmúlt közel két évben a már rendszerben lévő Gidránok jól vizsgáztak. Képességeiket számos alkalommal tesztelték vezetési gyakorlatokon, éleslövészeten, sőt egy olyan bemutatón is, amelyen a Rheinmetall Ragnarök 120 milliméteres aknavetőjének működését és pontosságát demonstrálták egy Gidrán harcjárműre integrált változatban.
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a közelmúltban, kaposvári látogatása során úgy fogalmazott: a lófajta, amelyről a típust elnevezték, egy erős, nagy teherbírású, valódi magyar huszárló volt. Ezek modernkori utódai lesznek az összkerékhajtású páncélozott harcjárművek, amelyek fegyver-, kamera- és radarrendszereit már most Kaposváron szerelik fel a járművekre.”
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.