„Ukrajna az év eleje óta másodszor akarja megduplázni a Barátság (Druzsba) kőolajvezetéken a területén keresztül Szlovákia, Magyarország és a Csehország felé tartó orosz kőolaj tranzitdíját. A szakértők szerint azonban az oroszországi nyersolaj a költségek növekedése ellenére is jövedelmezőbb marad a kelet-európai fogyasztók számára, mint az Európai Unión belüli alternatív beszerzések.
Az Ukrtransnafta ukrán csővezeték-hálózat üzemeltetői április 1-jétől ismét megemelhetik az orosz olaj Barátság kőolajvezetéken keresztüli tranzitdíját – írja az Argus hírügynökség. Ezeket az adatokat a Kommerszant forrásai is megerősítették, megjegyezve, hogy
A TARIFA MEGDUPLÁZÓDIK, ÉS TONNÁNKÉNT 27,2 EURÓRA EMELKEDIK.
Kijev a tarifa emelését a háborúban elpusztult kőolajszállítási infrastruktúra újjáépítésének költségeivel magyarázza. Egyelőre nincs végleges döntés a kérdésben, a tárgyalások folytatódnak.
Az oroszok is tudnak róla
A Transznyefty vállalat, amely az Oroszországból exportált kőolaj szállításáért fizet a Barátság kőolajvezetéken keresztül, a Kommerszantnak elmondta, hogy tud Ukrajna tarifamódosítási szándékáról, de nem ismeri az emelés paramétereit és azt az időpontot, amelytől kezdve a tarifák emelését tervezik. Erről a kérdésről az ukrán félnek mindenekelőtt Magyarországgal és Szlovákiával kell megállapodnia – mondták a lapnak.
Az Argus szerint a második negyedévben a vezeték déli ágán keresztül történő szállítások ütemterve a kőolajszállítások közel 30 százalékos, napi 321 ezer hordóig (három hónap alatt mintegy 4 millió tonna) történő növelését irányozza elő.
Politikai okok miatt történhet
Nyikolaj Tokarev, a Transznyefty vezetője megerősítette, hogy az év végi szállítások ezen az útvonalon várhatóan a tavalyi 12 millió tonnás szinten lesznek. Ha jóváhagyják, ez lenne a tranzitdíjak második emelése az év eleje óta. Korábban a tarifa 18,3 százalékkal, tonnánként 13,6 euróra emelkedett.
A KOMMERSZANT FORRÁSAI KIJEV TARIFAEMELÉSI KÍSÉRLETÉT A MAGYARORSZÁG KÖRÜLI POLITIKAI HELYZETTEL HOZZÁK ÖSSZEFÜGGÉSBE, MIVEL A MAGYAR KORMÁNYNAK NEM ÁLL SZÁNDÉKÁBAN MEGTAGADNI AZ OROSZ OLAJ VÁSÁRLÁSÁT.
Korábban Magyarország számára a tarifát egy másik útvonal, az Adria olajvezeték esetében is megemelték. A horvátországi Krk szigetén levő Omisalj kikötőjétől Százhalombattáig épített kőolajvezeték a tengeri úton szállított arab olajat továbbítja többek között Magyarország felé.”
Címlap fotó: index.hu
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.