„Felújították a Thália Színházban a Martin McDonagh darabjából készült A nagy kézrablás című előadást, amit először 2016-ban vittek színre. A szombati premier előtt néhány nappal a szerzőt képviselő ügynökség írásban közölte, nem járulnak hozzá, hogy a fekete komédia afroamerikai szereplőjét elmaszkírozott fehér színész játssza. A nézők, akik minderről nem értesültek, vastapssal köszönték meg a fergeteges humorú előadást a premier után. Kálomista Gábor újabb, ezúttal nemzetközi perre készül.
Az idei Oscar-gálán kilenc kategóriában is esélyes volt Martin McDonagh A sziget szellemei című filmje, melyet ő maga rendezett egy eredetileg színpadra írt munkájából. Bár a jelölésekből nem lett szobor, mégis ő napjaink egyik legsikeresebb, legegyénibb hangú írója és filmrendezője.
Színházi szerzőként egy végletesen fajgyűlölő pszichotikus karakterre épített, fekete humorú, abszurd-realista darab helyszíneként választotta amerikát az ír vérvonalú, de ízig-vérig londoni író-filmes fenegyerek.
A Behanding in Spokane című darabját 2010. március 3-án mutatták be a New York-i Gerald Schoenfeld Theaterben John Crowley rendezésében, meglehetősen erős szereposztással.
- A pszichopata, rasszista, félkezű Carmichel karakterében Christopher Walken nyűgözte le a nézőket és kritikusokat.
- A simlis afroamerikai marihuánadílert, Tobyt Anthony Mackie jelenítette meg, akit azóta Sólyomként is ismerhetünk a Marvel-univerzumból.
- Lökött barátnőjét, Marilynt Zoe Kazanra bízta a rendező,
- a darab legjobb karaktere, az életunt recepciós, Mervyn szerepében pedig a nagyszerű Sam Rockwell brillírozott. (Később szerepelt McDonagh Három óriásplakát Ebbing határában című filmjében is, mely több kategóriában is Oscar-esélyes volt 2018-ban, és Sam Rocwell is jelölt volt a legjobb mellékszereplő kategóriában.)
A kritikusok általában szerették az előadást, bár volt olyan, aki megemlítette, hogy a párbeszédek során zavarba ejtően sokszor hangzik el az a bizonyos „n” betűs szó, amit ma már csak afroamerikai gangsta rapperek használhatnak nyilvánosan.
Hét éve még minden rendben volt
A történetet A nagy kézrablás címen vitte színre a Thália Színház – az amerikai premier után hat évvel, 2016-ban – szintén erős szereposztással. A levágott fél kezeket gyűjtő Carmichaelt Szervét Tibor, a majmokhoz vonzódó magányos Mervynt Tamási Zoltán, Marilynt Lovas Rozi, Tobyt Bán Bálint alakította Radnai Márk rendezésében.
Az előadás jogát megvásárolták a szerzőt képviselő ügynökségtől, és akkor még semmiféle gondot nem okozott, hogy Bán Bálint sötétbarnára sminkelve, Jimi Hendrix hajviseletére utaló parókában hozta a karaktert.
[merimag_video media_type=”external_media” title=”” author=”” url=”https://youtu.be/xa2o1sJM_TQ” upload=”” cover=”” controls_color=”” width=”” height=”” align=”none” block_id=”element-6459fb088d00d” __fw_editor_shortcodes_id=”db6baa5b55e57c7ad58088c812fd3087″ _fw_coder=”aggressive”][/merimag_video]
Az előadást idén májusban újra műsorra tűzte a színház. Hatodikán, szombat este tartották a premiert a Thália Télikertben. A rendező a legújabb, kisszínpadi verzióban is Radnai Márk.
Mervyn karakterében ismét Tamási Zoltán indít újra és újra nevetéscunamikat a nézőtéren, tökéletesen uralva McDonagh zseniálisan őrült szövegeit.
A veszélyesen kattant félkezű rasszistát Csőre Gábor alakítja, szintén kiválóan. Toby, a rasztafrizurás, színes bőrű fűnepper karakterében Jámbor Nándor lubickol, Marilynt, a talpraesetten féleszű csajt Bakonyi Alexa formálja meg igen szórakoztatóan és színesen.
Hamvai Kornél fordításában ellenállhatatlanul és kegyetlenül humoros párbeszédek, monológok, elképesztően nem píszi mondatok záporoznak a közönségre, és a nézőknek esélyük sincs arra, hogy csöndben kuncogjanak.
Nagyon erős, meghökkentő, kíméletlenül és pofátlanul humoros előadás, ahol minden szereplő pont olyan kattant, mint a történet, ami meg végletesen és veszélyesen abszurd, akár a mindennapjaink.
Betiltott bemutató
A 2016-os bemutató óta sok minden megváltozott a világban. Többek között az is, hogy – mint ezt egy társulati tag megemlítette a premier után – Martin McDonagh ügynöksége valahogy hírét vette, hogy Toby karakterét egy elmaszkírozott fehér színész játssza, és
a bemutató előtt néhány nappal írásban közölte a Thália Színházzal, hogy ilyen szereposztással nem engedi előadni a darabot.
A jelek szerint ez nem befolyásolta a színházat irányító Kálomista Gábort, és az első előadás a tervek szerint és talán a tervezettnél is nagyobb sikerrel lezajlott.
A betiltásról szóló szóbeszéd valóságtartalmáról megkérdeztük a színházigazgatót. Kálomista Gábor megerősítette, hogy valóban kaptak egy írásos értesítést a szerzőt képviselő ügynökségtől arról, hogy nem engedik játszani az előadást, ha abban színes bőrűre maszkírozott fehér színész alakítja Tobyt.
A perektől nem idegenkedő direktor kérdésünkre elmondta, hogy egyelőre nem foglalkozik az ügynökség álláspontjával. Amennyiben jogi eljárásra kerülne sor, kíváncsian várja, miként ítéli meg ezt a helyzetet a bíróság.
A színház jelenleg is nagy sikerrel játssza a szerző A koponya című darabját.”
Címlap fotó: A nagy kézrablás című előadás. Fotó: Puskel Zsolt
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.