„Három, a NATO katonai gépei által kísért civil kereskedelmi hajó elérte Ukrajna kikötőit, annak ellenére, hogy Oroszország néhány hete kereskedelmi blokádot hirdetett az ország ellen a Fekete-tengeren.
Az eset még a hétvégén, vasárnap hajnalban történt, és aznap szakértők a közösségi médiában már írtak arról, mi történhetett. Egy svéd elemző például azt állította, hogy három civil hajó (egy izraeli, egy görög és egy török–georgiai tulajdonú) áthaladt az orosz blokádon, és egy térképet tett közzé, amelyen az útvonaluk is látható volt.
A részleteket azóta a forbes.com közölte egy terjedelmes írásban. A portál szerint a három hajó végcélja Ukrajna egyik dunai kikötője volt, a román határtól pár száz méterre lévő Izmail városában.
Azt is közölték: a hajókat négy katonai felderítőgép felügyelhette a NATO részéről, amelyek az útjuk idején a fekete-tenger felett köröztek.
Ezek közt volt egy amerikai P–8 Poseidon járőrgép, egy amerikai Challenger felderítőgép, egy RQ–4 Global Hawk drón és a NATO egyik Boeing E–3 Sentry stratégiai felderítőgépe. Ezek közül is volt olyan gép, amelynek útvonalát a repüléskövető oldalak dokumentálták, az RQ–4 például a keletről érkező török–georgiai hajó közelében körözhetett.
A Forbes azt is megjegyezte, hogy a három hajó útközben egyértelműen jelezte, hogy merre tartanak: bekapcsolva hagyták a jeladójukat, ezért is volt követhető az útvonaluk még a hajózáskövető oldalakon is. A három hajót Izmailban valószínűleg ukrán gabonával pakolják meg, amelyet aztán külföldre szállítanak.
Oroszország blöffölt?
Az oroszok korábban, a tengeri blokád bejelentésekor azt mondták, hogy az Ukrajnába tartó kereskedőhajókat mindenképp megállítják, ha kell, akkor fegyverrel. Ehhez képest a washingtoni Institute for the Study of War (ISW) kutatóintézet szerint a fenti eset azt jelzi, hogy Oroszország erre valójában nem képes.
A Sky News szerint egyes szakértők már korábban is beszéltek arról, hogy az orosz tengeri blokád miatt a külföldi kereskedőhajók Odessza helyett (amelyet az utóbbi napokban, hetekben gyakran értek orosz támadások) az Ukrajna déli határán lévő dunai kikötőkben próbálhatnak meg kikötni. A dunai kikötők azonban jóval kisebb kereskedelmi kapacitással bírnak, mint az orosz tengeri kereskedelem központjának számító Odessza, vagyis Ukrajna ott a korábbi exportnak csak egy részét tudja lebonyolítani.
Egyelőre nagy kérdés, hogy a külföldi hajók Odesszába is megpróbálnak-e a fentihez hasonló módon bejutni.
Ugyanakkor a folyami útvonal sem teljesen biztonságos, mivel az előző héten ott is egy (nem szándékos) orosz találat érte Románia egyik kereskedőhajóját.”
Címlap fotó: © Fotó Metin Aktas / Anadolu Agency / Getty Images Hungary
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.