„Az izraeli rakétatámadások közepette próbált hazajutni repülővel egy magyar csapat, a járatukat azonban törölték, és sokáig a sötétben tapogatóztak, mivel elmondásuk szerint a Wizz Air ügyfélszolgálata nem vette fel a telefont, és a konzulátust is nehézkesen érték el. Az Index megekeresésére a Wizz Air reagált az Izraelben történtekre, a légitársaság cáfolta az ügyfélszolgálatra vonatkozó panaszokat. Olvasónk története a háború sújtotta övezetből.
„Az egész a reggeli óránkban kezdődött, mikor fél 8 körül meghallottuk, hogy szirénáznak, majd halk csattanásokat hallottunk” – kezdte a beszámolóját olvasónk, aki hozzátette: hamar kiderült, hogy rakétákkal támadtak Izraelre.
A támadás ellenére az utas és társai úgy döntöttek, hogy folytatják az útjukat a reptérre. Minden zökkenőmentesen ment, egészen addig, amíg a reptéren nem szólalt meg a riasztó.
„A reptéren már a poggyászainkat adtuk volna fel, mikor megszólalt a riasztó, mindenkit azonnal betereltek egy biztonságos helyre. Tíz perc elteltével minden folytatódott, mintha mi sem történt volna. Átestünk szokásos ellenőrzéseken, és a kapunál vártuk, hogy felengedjenek a gépre” – idézte fel a történteket az Index olvasója.
mint mondta, Már a kapunál álltak, amikor váratlan hírt kaptak: a járatukat törölték.
A reptér felajánlotta, hogy visszaviszik őket busszal a terminálra, hogy felvehessék a csomagjaikat, és visszamehessenek a szállásukra. A beszámolója szerint ekkor a Wizz Air aplikációban annyi látszódott, hogy a járatukat újratervezték, és 11 óra 40 perckor indultak volna Lárnakáról, azonban rejtély maradt, hogy oda hogyan fognak eljutni.
A Wizz Air semmiféle formátumban nem közölt velünk információt ennek kapcsán. Jött egy semmitmondó SMS, majd egy e-mail. Természetesen a szokásos bocsánatkérés a kellemetlen helyzetért, amiről ők valóban nem tehetnek
– állítja olvasónk, aki hozzátette: „semmit sem tettek annak érdekében, hogy a hátrahagyott utasokat valahogyan kárpótolják, vagy kényelmesebbé tegyék az amúgy előre nem látható hosszú várakozási időt”.
Pattanásig feszültek az indulatok
Az e-mailt és SMS-t egy órával később újra elküldték az utasoknak, ekkor már fél kettő körül járt az idő. „Ez volt az utolsó időpont, mikor a Wizz Air bármi féle kapcsolatba lépett volna az ott rekedt magyarokkal” – idézte fel az Index olvasója.
Az utasok próbáltak információt szerezni a helyzetükről, de az ügyfélszolgálat nem vette fel a telefont, és e-mailt sem lehetett nekik küldeni.
Gyorsan összeverődött egy kisebb magyar csapat, akiknek a reggeli járatát törölték. „Innentől kezdve együtt maradtunk, több szem többet lát alapon gondoltuk így lehet a legjobb esélyünk.” Az utasok próbáltak kapcsolatba lépni a konzulátussal, kértek online konzuli védelmet és regisztráltak a magyar nagykövetségnél. „A külügyminiszter Facebook-posztjait is bombáztuk, hátha előbb észreveszik, mekkora a baj.”
A konzulátustól kaptak egy tájékoztató email-t az éppen aktuális helyzetről és kérték, hogy egy gomb segítségével jelezzék, ha bajban vannak, amit ők meg is tettek. „A konzulátustól ez az e-mail volt az utolsó.”
Ezután este 8 körül ismét a bunkerbe kellett menekülniük a rakétatámadások miatt.
A reptér dolgozói vizet osztottak, valamint mindenki kapott egy szendvicset. Olvasónk azt mondta: „ők voltak az egyetlenek, akik valamiféleképpen figyeltek ránk”.
Ami továbbra is nagyon furcsa volt az utasoknak, hogy rengetegen álltak sorba különböző légitársaságok check-in pultjainál, pedig a konzulátus a telefonban azt mondta nekik, hogy a reptér zárva van.
A táblára tekintve láttuk, hogy még mindig nagyon sok légitársaság gépe felszáll, tele utasokkal.
Az utasok végül úgy döntöttek, megpróbálnak személyesen jegyet venni egy másik járatra.
Ordibálás, tolakodás, majdnem verekedés is volt a jegyekért folytatott harc során
– idézte fel a feszült helyzetet olvasónk, hozzátéve, hogy óriási tömeg volt a reptéren, hiszen mindenki próbálta elhagyni az országot.
Nagy kálvária árán, de épségben hazaértek
Végül sikerült jegyet szerezniük egy Isztambulba tartó járatra. Ekkor több órás várakozás következett, izgulás, vajon tényleg fel fognak-e szállni a repülővel. Kaptak pokrócokat, szivacsokat, hogy le tudjanak feküdni, valamint még több vizet.
„Hajnali 5 körül jártunk, a Wizz Air legitársaságtól semmi információ nem érkezett továbbra se. A konzulátustól se egy e-mail vagy telefonhívás.
Mivel továbbra se érkezett semmi információ arról, hogy bármilyen lépést tettek volna a kimenekítésünk érdekében, úgy éreztük helyes lépés volt, több száz ezret kiadni a repülőjegyekre, majd még több százat kiadni a Budapestre tartó járatra is
– mondta olvasónk, megjegyezve, hogy 10 óra 20 perc körül landoltak Isztambulban, 10 óra 32 perckor pedig jött a tájékoztató e-mail a konzulátustól, hogy gépet küldenek értük, ami egyenesen hazaviszi őket Budapestre.
Teljesen kiakadtunk, hogy hosszú órákon át képtelenek voltak bármit közölni velünk a fejleményekkel kapcsolatban. Persze már nem volt mit tenni, hiszen mi már biztonságosnak számító területen tartózkodtunk, tudtuk, hogy értünk nem fognak külön eljönni. Egy gyors telefonos egyeztetés után kiderült, igazunk volt. Nem volt mit tenni, hazajöttünk a délutáni géppel, szintén önerőből
– idézte fel az utas, hozzátéve, hogy majdnem 40 órás ébrenlét után 17 óra 20 perckor szálltak le Budapesten.
„Minden információt magunknak gyűjtöttünk, mindent magunknak intéztünk, segítettük egymást ebben a nehéz helyzetben. A Wizz Air a füle botját nem mozdította, hogy segítse az otthagyott magyarokat. A konzulátus próbált valamit segíteni, de a kommunikáció nem volt túl alapos. Áldom a jó Istent, hogy ilyen remek emberekkel utazhattam együtt! Remélem mindenki hazaért azóta biztonságban” –zárta beszámolóját az Index olvasója.
Sikeresen hazatértek Izraelből artistáink is
Hétfőn a Fővárosi Nagycirkusz közösségi oldalán ismertette, hogy az izraeli események kapcsán gyors intézkedésre volt szükség. „A háború kitörése azt is jelentette, hogy törlésre kerültek a repülőjáratok, és az Izraelben tartózkodó magyar artistáknak óvóhelyen kellett tölteniük az éjszakát. Horváth Judit, Dobos Richárd, René Casselly és Csanády Bernát nehéz órákat élt meg” – írták a bejegyzésben.
„A Nemzeti Cirkuszművészeti Központ azonnal segítségükre sietett. Külügyminisztériumi bejelentést tett, konzuli segítséget kért a négy artistának, akik ez idő tájt épp Izraelben tartózkodtak” – mondták el az eseményekről, hozzátéve, hogy Magyarország Külügyminisztériuma intézkedett, mentesítő járatot indított a régióból.
A Wizz Air reagált az Izraelben történtekre
„A szombat hajnalban Budapestről induló járat még biztonságban leszállt az izraeli repülőtéren, ám onnan utasok nélkül tért haza” – kezdte az izraeli történések bemutatását az Indexnek a Wizz Air.
A Wizz Air a magyar, az izraeli és a nemzetközi hatóságokkal történt egyeztetés után úgy ítélte meg, hogy a kialakult helyzet miatt nem tudja garantálni utasai és személyzete biztonságát, ezért bizonytalan ideig felfüggesztette a Budapest, illetve Debrecen és Tel-Aviv közti járatait.
– mondta lapunknak a légitársaság képviselője, aki hozzátette, hogy az időközben már levegőben lévő, Debrecenből Tel-Avivba tartó járat biztonsági okokból Lárnakán szállt le, ahonnan az utasokat még szombaton visszaszállították Debrecenbe.
A légitársaság állítása szerint azóta is állandó kapcsolatban van az izraeli, a magyar és nemzetközi hatóságokkal, nyomon követi az eseményeket, és tájékoztatja utasait a legfrissebb járatinformációkról, a foglaláskor megadott e-mailben és SMS-ben.
Azok azonban, akik nem közvetlenül a Wizz Air oldalán vásárolták a repülőjegyet, hanem például egy online utazási irodában, csoportos utakat szervező cégnél vagy egy árösszehasonlító oldalon keresztül, előfordulhat, hogy késve vagy egyáltalán nem kapják meg a megfelelő tájékoztatást a menetrendváltozásokról
– világított rá az Indexnek a légitársaság, elmagyarázva, hogy ennek oka, hogy a jegyvásárláskor a Wizz Air csak a harmadik fél által megadott adatokat ismeri, az utassal nem áll közvetlen kapcsolatban.
A Wizz Air a járattörlésben érintett utasok számára szállást is felajánlott, amellyel az utasok egy része élt is
– jelezte lapunknak a légitársaság. Ismertették, hogy az érintett járatok utasai emellett választhatnak az ingyenes átfoglalás, a 100 százalékos készpénz-visszatérítés vagy az eredeti viteldíj 120 százalékának Wizz-kreditben való jóváírása között.
A szombati napon a rendkívüli helyzet miatt az ügyfélszolgálatunkra érkező hívások száma majdnem megkétszereződött, de az extrém hívásmennyiség ellenére munkatársaink folyamatosan fogadták a hívásokat és elérhetőek voltak az érdeklődők részére
– reagált olvasónk állításaira a Wizz Air. „A légitársaság számára továbbra is utasai, személyzete és repülőgépeinek biztonsága a legfontosabb” – szögezték le az Indexnek.”
Címlap fotó: A tel-avivi repülőtér 2023. október 7-én. Fotó: Gil Cohen-Magen / AFP
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.