„A lengyel gdyniai kikötő fontos részét egy hongkongi cég lízingeli irreálisan olcsón, írja a Politico. A kormányt egyre több kritika éri, mivel a kikötő rendkívül közel van ahhoz a dokkhoz, ahol az Egyesült Államok és a NATO által Ukrajnának küldött fegyvereket szokták kirakodni. Ezen túl a kínai érintettség azért is számíthat biztonsági kockázatnak, mert a közelben található a lengyel különleges erők egyik bázisa, valamint a haditengerészet hajógyára is.
A lengyel hatóságok elmondásuk szerint szemmel tartják a konténerterminált, amelyet a hongkongi székhelyű CK Hutchison Holdings leányvállalata, a Hutchison Port Holdings üzemeltet. A védelmi minisztérium is folyamatosan ellenőrzi, mi jelenthet fenyegetést Lengyelország számára. „Ebbe nyilván beletartozik az Ukrajnának történő fegyverszállítás kérdése is” – mondta Cezary Tomczyk védelmi miniszterhelyettes.
A vállalat 2007-ben szerződött egészen 2089-ig. Mindössze 68 ezer euró bérleti díjat fizetnek évente, ami a többi bérlő által fizetett díj alig pár százaléka.
A vállalat konténer- és nehézrakomány kezelő létesítményt tart fenn a városban. Mintegy 20 hektár és közel 600 méter vízterületet foglalnak el a balti-tengeri kikötőben. A biztonsági aggályok arra is vonatkoznak, hogy a vállalat be tud avatkozni a kikötő megközelíthetőségébe. Augusztusban amerikai hadseregnek szánt felszerelést akarta kirakodni a kikötőben, a hajó orra pedig 50 méterrel benyúlt a vállalat zónájába, amely megtagadta a kirakodáshoz való hozzájárulást.
A kínai cégek jelenlétével kapcsolatban az egész Európai Unióban aggályok merültek fel. „Kikötőinket (…) kritikus infrastruktúrának kell minősítenünk, hogy jobban szűrhessük a beruházásokat, és elháríthassuk a külföldi szereplők indokolatlan befolyását” – nyilatkozta egy holland EP-képviselő, aki szerint olyan jogszabályokra van szükség, amelyekre hivatkozva kritikus helyzetben az állam visszavehetné a kikötői infrastruktúra feletti ellenőrzést.”
Címlap fotó: © Technológia: 444.hu
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.