„Magyarországon a KC-390 katonai szállítógép
„A KC-390 képességei révén új korszak nyílik a légierő történetében” – fogadta dr. Kutnyánszky Zsolt az első hazánkba érkező Embraer gyártmányú katonai szállítógépet. A Honvédelmi Minisztérium védelempolitikáért, haderőfejlesztésért és védelmi iparért felelős államtitkára április 12-én Kecskeméten mutatta be az egyelőre tesztelésre érkező eszközt, ami hamarosan társával együtt a honvédség állományába kerül.
A Magyar Honvédség a növekvő szállítási igények, a mobilitás biztosítása és az AN-26-osok hadrendből történő kivonása miatt 2024-ig két Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépet szerez be. Az első magyar részre gyártott gép április 12-én érkezett a kecskeméti repülőbázisra, ahol egyelőre csak néhány hetet tölt földi és légi tesztelésen, aztán a munkálatok befejezésére visszatér Brazíliába.
„Ez a rövid időszak kiváló lehetőség a magyar szakemberek számára, hogy már bőven a gép érkezése előtt megismerkedjenek a technikával” – fogalmazott dr. Kutnyánszky Zsolt, hozzátéve, hogy a Magyar Honvédség az átalakulások időszakát éli. Hangsúlyozta: a légtérrendészet és a légtérvédelem kiemelt jelentőségű, ezért a fejlesztések sorában elsők között szerepel a légierő modernizálása.
A modern KC-390 jelentősen növeli a Magyar Honvédség légiszállító képességét. Az akár 26 tonna hasznos terhet szállítani képes géptípus magyar változata – a Gripenekhez hasonlóan – légi utántöltésre és intenzív ellátásra szoruló betegek, illetve sérültek ápolására is alkalmas. Utóbbi révén hazánk a legmodernebb eszközzel végezhet esetleges egészségügyi kimenekítést.
A több mint 23,5 tonnás és 34 méter fesztávolságú, 800 kilométer/órás végsebességű, 8000 méteres utazómagasság elérésére képes, valamint 6000 kilométer hatótávolságú gép raktérében 80 felszerelt katona foglalhat helyet. „Az eszköz kiválasztásánál a mobilitási funkció ellátása szintén fontos szerepet játszott. Az Embraer KC-390 nagy tömegű teher szállítására, valamint annak ejtőernyővel történő célbajuttatására egyaránt alkalmas” – emelte ki az államtitkár.
Dr. Kutnyánszky Zsolt elmondta, hogy a high-tech eszközök kezelésére elszánt és jól képzett honvédekre van szükség.
„A magyar légierő pilótái a legjobbak közül valók és a veszélyek korában kiemelt erkölcsi és anyagi megbecsülést érdemelnek. Ezért a vadászpilóták, a szállító és kiképző repülőgéppilóták, a szállító és harci helikoptervezetők, valamint a repülőműszaki és az előretolt repülésirányító szakemberek kiemelt illetményben részesülnek. A legtapasztaltabb pilóták akár havi bruttó 2,5-3 millió forint illetményt is kaphatnak” – közölte az államtitkár.
A fejlesztők képviseletében William Souza, az áprilisban Magyarországon tartózkodó KC-390-es gép tesztpilótája elmondta, hogy összesen tizennyolcan – főleg mérnökök – érkeztek Kecskemétre.
„Összesen tizenkét órát repültünk, először Brazília északi részéről a Kanári-szigetekre, onnan pedig Magyarországra. Néhány tesztet csak itt, Kecskeméten tudunk elvégezni a technika sajátosságai miatt, majd a fejlesztés utolsó szakaszára visszatérünk Brazíliába” – fogalmazott a tesztpilóta.
Az első magyar felségjelzésű KC-390 ősszel, míg társa várhatóan 2025 elején kerül hazai lajstromba. Jelenleg tíz magyar repülőműszaki szakember vesz részt elméleti és gyakorlati képzésen a gyártó brazíliai telephelyén. A repülő-hajózó felkészítést követően, ősszel már kiképzett műszaki és hajózó személyzet kezdheti meg a szolgálatot.”
Horváth Sztaniszláv felvételei
Pintér Ákos felvételei