
„Itt a jövő
Új lehetőséget tesztelnek az üvegvisszaváltás kapcsán. Gyorsabban hozzájuthatunk majd a pénzünkhöz a MOHU-automatáknál, zsákszámra önthetjük majd be az üvegeket.
A MOHU Pilisvörösváron teszteli azt a speciális automatát, amely lehetővé teszi a műanyag palackok és fém italos dobozok zsákos beöntéses visszaváltását. A vállalat a kísérleti program eredményei alapján dönt majd arról, hogy telepít-e további gyors visszaváltó automatákat az új REpontokra, illetve a már megszokott, egyenként adagolós gépek mellé. Ahogy arról már mi is beszámoltunk, az üvegvisszaváltás rendszere sikeresnek tűnik, ennek a jele az is, hogy a fogyasztók már több mint egymilliárd italcsomagolást adtak le – az új technológia pedig tovább javíthatja a hatékonyságot.
Új MOHU automata jön
A MOHU REpontok nagy változáson mehetnek keresztül Baranyában is. Pilisvörösváron ugyanis megkezdte működését a norvég TOMRA gyártmányú, R1 típusú visszaváltó automata, amelyet a Lidl új üzletében helyeztek el. Ez a berendezés úgynevezett „bulk feed” technológiát alkalmaz, ami azt jelenti, hogy a visszaváltási díjas műanyag palackokat és fém italos dobozokat nem kell egyenként behelyezni, hanem akár száz darabot is egyszerre beönthet a felhasználó. A gép automatikusan felismeri és feldolgozza az italcsomagolásokat, ezzel jelentősen gyorsítva a visszaváltás folyamatát.
Fontos azonban, hogy az automata kizárólag műanyag palackokat és fém dobozokat tud kezelni, egyéb hulladék vagy más anyagok beöntése akadályozhatja a működését. Ily módon egyelőre az is talán, hogy mit kezd a REpont azokkal a palackokkal, amelyeket nem lehet visszaváltani, mégis a gépbe kerülnek. Az üvegpalackok visszaváltására ez a technológia nem alkalmas, azokat továbbra is egyesével kell bedobni a zsákos adagoló melletti nyílásba.
A visszaváltási rendszer fejlesztése folyamatos
A 2024 nyarán bevezetett kötelező visszaváltási rendszer keretében a fogyasztók idén januárig több, mint egymilliárd palackot váltottak vissza. A karácsonyi időszakban több napon is meghaladta a 10 milliót a visszaváltott italcsomagolások száma, ami új rekordokat állított fel.
A növekvő visszaváltási adatok arra utalnak, hogy mind a vásárlók, mind az üzletek egyre gördülékenyebben használják a rendszert, tegyük hozzá, kénytelenek is vagyunk, hisz sok-sok pénzünk áll a visszaváltandó palackokban. A kísérleti projekt során a vállalat azt vizsgálja, hogy érdemes-e további gyors visszaváltó gépeket telepíteni a jelentős forgalmat bonyolító új REpontokra a már meglévő, egyesével adagolós automaták mellé. A végső döntést mindig az adott üzlet jellemzői – például a forgalom, az eladótér mérete és a lokáció – alapján hozzák meg.
Az automaták karbantartása és tisztítása a REpont hálózatához csatlakozó üzletek feladata, amelyek ezért cserébe minden egyes visszaváltott italcsomagolás után kezelési díjat kapnak a MOHU-tól. A tömeges beöntésre alkalmas automata lényegesen drágább, mint a hagyományos modellek, ezért a tesztüzem célja annak felmérése, hogy milyen hatással van a visszaváltási forgalomra, csökkenti-e az alkalmazottak terhelését és milyen esetleges problémák merülnek fel a nem megfelelő használat miatt. A projekt során a vásárlók véleményét is kikérik majd, hisz az ő visszajelzéseik a legfontosabbak.”
Eredeti írás: TÓTH DÁVID