
„Új korszak kezdődhet az autók műszaki vizsgáztatásában az Európai Unióban: a bizottság olyan átfogó szabálycsomagot terjesztett elő, amely kötelezővé tenné az évenkénti vizsgát a tíz évnél idősebb járművekre, megszüntetné a motorosok kivételeit, digitalizálná a nyilvántartásokat, és szigorítaná a kibocsátásmérést is.
Az Európai Bizottság átfogó reformjavaslattal állt elő, amely alapjaiban alakítaná át az autók és motorkerékpárok műszaki vizsgáztatását, nyilvántartását és közúti ellenőrzését – szúrta ki a portfolio.hu. A cél, hogy jelentősen csökkenjen a közúti balesetek száma, valamint hatékonyabb legyen a fellépés a környezetszennyezéssel és a kilométeróra-manipulációval szemben.
A javaslat értelmében minden tíz évnél idősebb személygépkocsit és furgont évente kellene műszaki vizsgára vinni, míg a jelenleg mentesített motorkerékpárok – így a 125 köbcenti felettiek – is bekerülnének a rendszeres ellenőrzés alá. A bizottság indoklása szerint az idősebb járművek nagyobb arányban hibásodnak meg, több balesethez vezethetnek, és jelentősebb környezeti terhelést jelentenek.
Az ellenőrzések technikai szintje is fejlődne: az új járműtípusokra – különösen az elektromos autókra – vonatkozó speciális tesztelési eljárások bevezetését írja elő a javaslat. A biztonsági rendszerekhez kapcsolódó szoftverek állapotát is vizsgálni kellene. A környezetvédelmi szigorítások részeként kötelezővé válhat az ultrafinom részecskék (PN) és a nitrogén-oxidok (NOx) mérése, elsősorban a dízelmotoros járművek esetében.
A javaslat egyik legfontosabb újdonsága a digitális nyilvántartások bevezetése. Minden szervizelésnél és javításnál rögzíteni kellene a kilométeróra-állást, amelyet egy nemzeti adatbázisban tárolnának – ez az adat más tagállamok hatóságai számára is elérhetővé válna. A cél: visszaszorítani a használt autókkal kapcsolatos visszaéléseket, különösen a határon átnyúló kereskedelemben.
A reform az adminisztráció egyszerűsítésére is törekszik: egységesített, elektronikus forgalmi és műszaki vizsga-igazolások váltanák fel a papíralapú dokumentumokat, és lehetővé válna, hogy a más tagállamban ideiglenesen tartózkodó járműtulajdonosok ott végeztessék el a vizsgát, hazatérés nélkül.
A fenntartható közlekedésért felelős biztos, Aposztolosz Cicikosztasz úgy fogalmazott: „Az EU elkötelezett abban, hogy 2030-ig felére csökkentse a halálos közúti balesetek számát. A mostani javaslatcsomag fontos lépés abba az irányba, hogy utaink biztonságosabbá, levegőnk tisztábbá váljon, és az állampolgárok élete könnyebbé váljon.”
A tervezet most az Európai Parlament és a tanács elé kerül, ahol a rendes jogalkotási eljárás keretében vizsgálják meg. Ha elfogadják, a bizottság részletes végrehajtási szabályokat is kidolgoz majd, különös tekintettel a digitális dokumentumokra, az adatmegosztásra és az új tesztelési módszerekre.”
Címlap fotó: Index.hu
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.