
A Pécs melletti ipari parkban fejlesztéssorozatban gondolkoznak. Illusztráció: Csapó Balázs
„Jövő?
Néhány kilométerre Pécstől egy 600 hektáros, hat négyzetkilométeres övezet előkészítése zajlik. A minisztérium részéről azt is elárulták, hogy mi nem lesz az új ipari park területén.
Egy igazán nagy léptékű beruházásról van szó, ahová a kormány komoly gyártelepítést tervez – közölte Magyar Levente miniszterhelyettes, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára, miután a közelmúltban a Pécsi Tudományegyetem kancellárjával, Decsi Istvánnal, nyugat-baranyai parlamenti képviselővel, Nagy Csabával és a Baranya Vármegyei Önkormányzat elnökével, Őri Lászlóval tárgyalt a Pécs melletti ipari park létrehozása kapcsán. Mint mondta, Pécs és Baranya vármegye eddig nem tartozott az iparosítási hullám elsődleges nyertesei közé, amely az országot az elmúlt 10–15 évben jellemezte, ezen szeretnének változtatni.
Baranya megérdemel egy jelentős ipari fejlesztést. Szeretném hangsúlyozni, hogy nem akkumulátorgyárról van szó, hanem olyan fejlesztéssorozatról, amely az autóiparhoz vagy más gépipari ágazatokhoz kapcsolódva regionális központtá teheti ezt a térséget. Pécs szellemi tőkéje és tudásbázisa képes kiszolgálni a legnagyobb ipari igényeket is. A város jelentős ipari hagyományokkal rendelkezik, ami lehetőséget ad arra, hogy ambiciózus léptékben gondolkodjunk.
Óriási ipari park: nem mindegy mit csinál Pécs
Csizmadia Péter, a Fidesz-KDNP városházi frakciójának vezetője lapunknak az mondta, hogy nem mindegy, hogyan él a város ezzel a lehetőséggel. Ha jól hasznosítjuk, Pécs valóban gazdasági központtá válhat, amely az egész Dél-Dunántúl fejlődését meghatározhatja – sőt, akár határon túli térségekre is kihatással lehet.
– A repülőtér, a már meglévő és új ipari parkok, valamint a Pécs–Mohács tengely mentén megvalósuló fejlesztések – például a nemzetközi kikötő, a mohácsi híd és az autópálya-kapcsolatok – mind olyan tényezők, amelyek vonzóvá teszik a térséget a befektetők számára. A horvát-magyar autópálya összeköttetés, az M6-os bővítése szintén hozzájárul ehhez. Mindez azt mutatja, hogy a kormány partner volt és marad a térség fejlesztésében.
Szerinte is az állam és a kormány víziója, hogy a Dél-Dunántúlt felhelyezze a gazdasági térképre. Az azonban kulcsfontosságú, hogy helyben – az önkormányzat, a városvezetés – miként sáfárkodik ezzel a lehetőséggel. Ha rosszul, akkor Pécs csak egy megálló marad Kaposvár és Szeged között. Ez pedig újra az elvándorlás felgyorsulásához vezethet – vélekedett.
Pedig hatalmas potenciál rejlik egy ilyen fejlesztési sorban: Debrecenben és Szegeden például már tízezrével várják az új munkavállalókat. Olyan új városnegyedek kialakítását tervezik, amelyek nemcsak lakóépületeket, hanem teljes infrastruktúrát – egészségügyi ellátást, óvodákat, iskolákat – is biztosítanak – tette hozzá Csizmadia Péter.”
Eredeti írás: BÓKA MÁTÉ CIPRIÁN