
Fotó: Fortepan / Fortepan
„Visszatérő sebesség-ellenőrzéssel számolhatnak a járművezetők, akik úton-útfélen szinte bármikor belefuthatnak egy rendőrségi traffipaxba vagy közlekedési drón razziába. Zsiguliból traffipaxoztak: vaskos meglepetés érte a sofőröket.
Egyesek durván beletaposnak a gázpedálba, mások figyelmetlenek, s emiatt enyhén lépik át a megengedett legnagyobb sebességhatárt, ám a közlekedők betéve tudják, hogy a rendőrök rendszeresen tartanak közúti akciót – Zsiguliból traffipaxoztak: vaskos meglepetés érte a sofőröket.

Fotó: Fortepan
Zsiguliból traffipaxoztak: vaskos meglepetés a sofőröknek
Kincsre bukkantunk egy hazai filmarchívum adatbázisában, amely arról edukálja az állampolgárokat, hogyan zajlott a rendőrségi sebességmérés a hetvenes években Budapesten.
A békebeli bemutatófilmben követhetjük nyomon, hogyan mérték az autók sebességét a budapesti rendőrök a hetvenes években. „A Zsigulira szerelt doboz egy kis méretű radarkészülék, közismert nevén traffipax. A kocsiban lévő, automatikusan működő fényképezőgéppel kombinálva segítséget nyújt a közlekedési szabálysértések fölfedésében” – hangzik el a videóban.
Így a gyorshajtók pillanatnyi sebessége nemcsak regisztrálható, de a fényképen rögzítve egyúttal döntő bizonyíték is. Lakott területen a gépjárművek megengedett legnagyobb sebessége akkoriban még óránként 60 kilométerben volt maximálva.
Hét óra alatt 47 gyorshajtót találtak
Gyorshajtókra utaztak a rendőrök. A Somogy Vármegyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti szakemberei hétfőn Marcali és Fonyód vonzáskörzetében ellenőrizték a sebességhatárok betartását. A reggel 7-től délután 2-ig tartó akció ideje alatt a járőrök 47 gépjárművezetővel szemben intézkedtek sebességtúllépés miatt.
Beintett a traffipaxnak, nem ijedt meg a gyorshajtó
Lakott területen 100 km/órát meghaladó sebességgel száguldott, és még mutogatott is az autós. Beintett a traffipaxnak, nem ijedt meg a gyorshajtó. Fittyet hányt a közlekedési ellenőrzésre egy sofőr, sőt jól be is mutatott a traffipaxnak, ráadásul mindezt megörökítette a hatósági fotó. Az Opel vezetője Bács-Kiskun vármegyében száguldott, de ahelyett, hogy lassított volna a sebességmérő-berendezés láttán, mindkét kezével jelezte, hogy észrevette a rendőröket.
Már a 70-es években is villogtattak
– Emlékszem a traffipaxos Zsigulikra, annak idején a rendőrautók elejére szerelték fel a téglalap alakú berendezést, ami a mérőkészülék része volt – közölte kedden Nagy László nyugalmazott kaposvári vizsgabiztos. – Volt, amikor a 70-es években én is belefutottam a traffiba a Balaton parton és kemény 50 forintot fizettem.
- A szakember, akinek 1973 óta van jogosítványa, ami mindegyik kategóriára érvényes, autóval már több mint egymillió kilométert tett meg, és a mai napig vezet. Azt mondta: régen is gyakran villogtattak egymásnak a sofőrök, így jelezték egymásnak a traffipaxot. A rendőrök abban az időben lakott területen sűrűbben mértek, mint lakott területen kívül. A Balaton parton a 7-es úton viszont rendszeresek voltak az ellenőrzések, Siófoktól egészen Balatonmáriáig, főleg a nyári hónapokban.
- Horváth István, a nagyatádi Atád Autós-Motoros Iskola ügyvezetője kiemelte: a Zsigulira szerelt traffipaxon kívül egy három lábon álló sebességmérő-berendezést is használtak annak idején a közlekedési rendőrök. Akkor is büntették, ha valaki túllépte a megengedett a sebességet, de az akkori és a mai gyorshajtás között óriás a különbség.
- – Az akkori száguldás ma totyogásnak számítana, egyesek mostanában úgy hajtanak, ami a csövön kifér – tette hozzá. – Somogyban régen a Trabantok, Skodák és Ladákon kívül többek közt Wartburgok vettek részt a forgalomban.”
Eredeti írás: HARSÁNYI MIKLÓS