
Indulhatna repülő Londonba, a horvát tengerpartra, de még belföldre is Pogányból? Fotó: Löffler Péter
„Szélzsák
Nemcsak elfüstöltek több százmilliót, de a reptéri kampányszélzsák is kilyukadt. Két évtizede szinte ugyanez történt Pécs városában.
Hiába imádja a pécsiek legtöbbje a városát annak hangulata, történelme miatt, az elmúlt évek mélyrepülését sokan már nem igazán tudták elfogadni. Ezért is lehetett sokak számára örömteli, hogy a kormányzati pénzügyi lélegeztetőgépre kötött Pécs-Pogány Repülőtérről újra menetrendszerinti járatok indultak el tavaly. Már akkor voltak arra utaló, óvatos hangok, hogy mindez csupán a pécsiek lelkesedésével, reményeivel való játszadozásról, választási hazardírozásról, kampánybuliról szól.

Fotó: Löffler Péter
Rengeteg pénz öntött bele a pécsi önkormányzat is
Már önmagában a járatok beindításának időpontja is árulkodó volt, hiszen azt a 2024-es önkormányzati választás hajrájában jelentették be. Ennek megfelelően a városvezetés, Péterffy Attila polgármester saját sikerének tudta be, hogy március 26-án hosszú szünet után újra volt menetrend szerinti járat a légikikötőből – Máltára, Münchenbe és Korfura is lehetett utazni aztán egy ideig. Ugyan az Universal Air nevű, meglehetősen különös hátterű – köztük leszerelt magas rangú amerikai tisztekkel is a háttérben motoszkáló – társaság elindította gépeket, a pécsi önkormányzat is öntötte a közpénzt a légikikötőbe.
Arról nem is beszélve, hogy az állam is megvásárolta a repülőtér többségi tulajdonát, így egészen komoly anyagi háttér állt rendelkezésre, hogy valóban fejlesztéseket valósítsanak meg ott. A nagyívű terveknek az orosz-ukrán háború tett be, hiszen korábban Pogány esetében is arra volt esély, hogy egyfajta szállítási bázisként funkcionálhat a paksi atomerőműhöz kapcsolódóan.
Titok, ez fontos volt
Mindenesetre a baloldaliak elérték, hogy a máltai cég indítson járatokat, amivel kapcsolatban már egészen hamar voltak figyelmeztető jelek. Már tavaly májusban is hiába kérdeztük a közpénzekből fenntartott Pécs-Pogányi Repülőtér vezetését, nem árulták el, hányan használják és mennyibe kerül a járatindítás a pécsieknek. A cég vezetője szerint ezek titkos adatok, miközben a nekik nem tetsző kérdezőket lekezelően egyszerűen letiltják a közösségi oldalukról. Később viszont több forrásunk is arról beszélt, hogy a gépeken kevesen utaznak.
- Már az is jelezte a gondokat, hogy tavaly nyáron sem kerültek fel – az amúgy beígért – téli menetrendnek a járatai a cég foglalással kapcsolatos aloldalára – ez csak azt követően történt meg, hogy foglalkoztunk a témával.
- Aztán egy ideig még mentek a gépek.
- Idén januárban szintén mindenféle előzetes jelzés, kommunikáció nélkül leállították azokat.
- A pécsiek ki is akadtak, a kedélyek akkor nyugodtak meg, amikor újra bejelentették, hogy májusban ismét repülhetünk Pécsről.
- A lassan bohózatba forduló hajcihőnek aztán pár napja újra vége is lett.
Ezek ugyanazok? Az ötlet biztosan
2006-ban, éppen a választások előtt adta át az akkori baloldali városvezetés a felújított pécsi repülőteret, akkor is egymilliárdot költöttek rá. Abban az évben az Austrian Airlines szintén márciusban indította el a gépeit Bécsbe, majd „gazdasági okok” miatt november 10-től meg is szüntette azokat. Később még voltak kisebb chartergépek, amiket nagyon is szerettek is a pécsiek, csakhogy ezek működtetése sem volt gazdaságos. Érdekesség, hogy akkor a repülőteret az a Kőhegyi István is irányította, aki később MSZP-s parlamenti képviselő lett, és az elmúlt években úgy beszélték róla a városháza táján, mint aki jelentős befolyásra tett szert. Ezzel együtt Puch László, volt MSZP pénztárnok köreihez sorolták, ahogy Péterffyről is úgy szóltak a kritikus hangok, hogy valójában inkább Puch László az, aki a város irányítását kezében tartotta, tartja.”
Videó az eredeti cikk alatt: bama.hu