M3-as bővítése jelenleg is több szakaszon zajlik Forrás: mkif.hu
„Autópálya
Többször láthatunk olyat az autópályán, hogy le van zárva egy szakasz, de ott nem történik éppen munkavégzés. Az M3-as autópályát is üzemeltető MKIF elmondta, hogy mi történik ilyenkor és hogyan zajlik egy útfelújítás. Szeptemberben indul az új fejlesztési időszak, az M3-as bővítése is megvalósul.
„Munkagépet, embereket elvétve láttunk, volt olyan lezárás, ahol egyáltalán nem. Mi indokolja, hogy olyan útszakaszok is le legyenek zárva az M3-ason, ahol nem zajlik munkavégzés?” – tette fel a kérdést olvasónk. A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) kommunikációs igazgatója, Szimicsku László portálunknak elmondta, az MKIF is gyakran megkapja ezt a kérdést, kérésünkre elmagyarázta, hogyan „nőnek ki a földből” a terelések egyik napról a másikra.
– Az ideiglenes forgalomtereléssel érintett szakaszokon különböző munkavégzések különböző fázisban vannak. Gyakran előfordul például, hogy éppen befejezés előtt állt a szakasz (előző sáv), amit most fogunk „átfordítani”, hogy a külső sávot is fel tudjuk újítani. De például a burkolatjelfestést csak száraz úttest esetén lehet végezni, így könnyen előfordul, hogy az aszfaltozási munkák már készen vannak, de az időjárás miatt festeni még nem lehet, ilyenkor nincs mit tenni, meg kell várni, hogy felszáradjon a burkolat. A hidak felújításánál, ahol valóban félpályás terelés van érvényben, nagy gépekkel nem dolgozunk, a híd szigetelése sajnos nem olyan látványos munka, mint amennyire időigényes. Alapvetően kedvező időjárási feltételek mellett – nem lehet olyan lezárással találkozni, ahol nem történik munkavégzés – magyarázta.
Az autópálya felújítás összetett munka
Mint mondta, egy-egy forgalomtereléssel érintett szakaszon több fázisban zajlik munkavégzés, ezek között vannak látványosabbak, mint a marás/aszfaltozás, illetve vannak a kevésbé látványosak, mint a geodéziai mérések, mintavételek, vagy a technológiai idők, amikor például a frissen leterített aszfaltnak kell kihűlnie a műszaki előírásoknak megfelelő hőmérsékleti tartományra, de ilyen munkafolyamat, amikor az emulzió száradását kell megvárni mielőtt leterítenénk rá a friss aszfaltot.
Kiemelte, hogy miért tart a munkavégzés hosszabb ideig, azt a környezeti tényezők (helyi viszonyok, a burkolat rétegei milyen mélyen sérültek és az időjárás is) befolyásolják. Részletesen ismertette, hogy egy szakasz aszfaltozása milyen munkafázisokból tevődik össze, hogy átfogó képet adjon arról, hogy mekkora volumenű, és milyen összetett munka az útfelújítás, és bizony vannak olyan fázisok, amikor a technológiai idők kivárása nélkülözhetetlen. Korábban már beszámolt arról, hogy a mostani munkák meddig tartanak az M3-ason.
Az M3-as autópálya felújítás nem csak egy kis aszfaltozás
- Marás és az előkészítés: A meglévő burkolat marásával kezdődik a folyamat. A régi aszfalt felmarása után különösen fontos, hogy a mart szakasz széleit élesen, merőlegesen be kell vágni. Ez azért fontos, mert a marógép a széleket enyhén homorúra alakítja, és a későbbi hengerlés során az új aszfaltanyag ezen a részen könnyen kinyomódhat.
- A mart felület tisztítása: A marás után a mart szakaszt alaposan meg kell tisztítani, portalanítani. Amennyiben a felület túl poros, locsolással segítjük a por eltávolítását. Fontos, hogy a munkaterület teljesen száraz legyen, azaz eső vagy locsolás után meg kell várni annak kiszáradását.
- Emulzió felhordása: A száraz és tiszta felületre ezután bitumenemulzió kerül, amely az új aszfalt tapadását segíti elő. Az emulzió száradási ideje körülbelül 12 óra, ezalatt nem végezhető további munkafázis.
- Aszfaltrétegek terítése: A 170 fokos terítési hőmérsékletű kötőrétegnél meg kell várni annak teljes lehűlését a következő réteg lefektetése előtt. Ez a hűlés a rétegvastagságtól és a külső hőmérséklettől függően akár egy napot is igénybe vehet. A kopóréteg is hasonló hőmérsékleten kerül terítésre. A burkolati jelek felfestése és a forgalom ráengedése előtt ennek is hűlnie kell.
- Útburkolati jelek festése: Az aszfaltozást követően az útburkolati jelek csak akkor festhetők fel, ha az aszfalt hőmérséklete 60 fok alá csökken, mivel a magasabb hőmérséklet hátrányosan befolyásolhatja a festék tapadását.
- Bitumenes szalag alkalmazása: A régi és új burkolat találkozásánál bitumenes szalagot helyezünk el, amely a forró aszfalt hatására meglágyul, és befolyik a vágott élek közé. Ez a technológiai megoldás a víz beszivárgásának megakadályozását szolgálja.
– AZ MKIF Zrt. 2022. szeptemberében vette át 1237 kilométer hazai gyorsforgalmi út üzemeltetési és felújítási feladatait. Azt ezt megelőző időszakról nem tudunk nyilatkozni, nekünk az utak átvételét követően, szerződésben rögzített feladatunk az, hogy a 2023 és 2025 közötti három évben, 538 km hosszan kell a többivel megegyező műszaki szintre hoznunk a gyorsforgalmi utakat. Az általunk üzemeltetett, fenntartott (most már) 1278 kilométer pályán, ha kell több rétegben cseréljük a tönkrement burkolatokat. Ebben a három évben megújul országszerte 200-nál is több híd és felüljáró, 50-60 csomópont vízelvezető rendszerét és esetleges rézsűcsúszásait is javítjuk – mondta a tevékenységükről.
Az M3-as bővítése
Kiemelte, ez az intenzív felújítási időszak Magyarország történetének legnagyobb gyorsforgalmi útfelújítása. Számokban ez a következőket jelenti:
- 2023-ban az üzemeltetésükbe tartozó gyorsforgalmi utak 19 százaléka újult meg 3,6 millió négyzetméteren,
- 2024-ben a főpálya újabb 27 százaléka kapott új burkolatot a régi tönkrement, elöregedett aszfaltréteg helyett, mintegy 5,1 millió négyzetméteren,
- 2025-ben, a tervek szerint további 3,2 millió négyzetméteren kapnak új burkolatot az MKIF Zrt. által üzemeltetett gyorsforgalmi utak (ez a főpálya újabb 16 százalékát jelenti).
Idén szeptemberben pedig elindul egy 10 éves fejlesztési időszak, ahol az M1, M7 és M3 autópályák bővítése is elkezdődik. Az M1-et az M0-tól az országhatárig; az M7-et az M0-tól Balatonvilágosig; az M3-at a Szentmihályi úti csomóponttól Gyöngyösig bővítjük. 2034-ig 299 km hosszan bővülnek a meglévő pályák és építünk 279 kilométer új gyorsforgalmi utat.
– húzta alá. „
Eredeti írás: SZABADI MARTINA LAURA
