
Időpont foglalás esetén gyorsabban juthatunk be a rendelőbe Fotó: Dombi Regina
„Hosszú sorok és várakozási idő, sokan találják magukat ezzel szemben, pedig mehetne minden gyorsabban. Ügyfélkaput használva, gyorsabban kapunk időpontot.
A rendszer már jó ideje működik és mégis alig vannak, akik kihasználják előnyeit. Pedig a Járóbeteg Irányítási Rendszer és az Ügyfélkapu összehangolt párosa olykor még gyorsabban juttatja időponthoz a pácienseket.

Fotóillusztráció: Lang Róbert
A JIR, a Járóbeteg Irányítási Rendszer rövidítése, ami egy új időpontfoglalási és betegirányítási rendszer az egészségügyben, amelynek célja a szakrendelőkben az időpontfoglalás és a betegellátás hatékonyabbá tétele.
Akár még időpontot is gyorsabban kaphatsz
Barcson és térségében a páciensek közel 70 százaléka nemhogy a rendszert nem használja, még Ügyfélkapuja sincs, ami ugye ki is zárja a JIR használatának lehetőségét.
– A legnagyobb probléma az, hogy a pácienseink nem is tudják, milyen jó lehetőség van a kezükben azzal, hogy saját maguk kereshetnek időpontot a beutalót nem igénylő vizsgálatokhoz. Az előjegyzés fontosságának súlyozása mellett, most ez az egyik legfontosabb feladatunk, hogy megértessük az emberekkel, hogy szinte mindent otthonról, a fotelből ülve elintézhetnek – mondta el Kisimre László, a Barcsi Kistérségi Járóbetegellátó főorvos igazgatója.
– Ha nem akkut esetről beszélünk, akkor a leghatékonyabban úgy járunk el, ha előjegyzést kérünk. Felhívjuk a rendelőintézetet, vagy a szakorvost, aki időpontot tud nekünk adni az ellátásra. Bizonyos esetekben még erre sem kerül sor, hiszen telemedicina segítségével az orvos meg tudja beszélni a pácienssel, ha éppen egy beutalóra van szüksége vagy gyógyszer felírására – tette hozzá a főorvos igazgató.

Fotó: Kistérségi Járóbetegellátó Központ
- Abban az esetben, ha nem beutaló igényes az időpont, ügyfélkapus azonosítónkkal belépünk az okos készülékünk Egészségablak alkalmazásába és gyakorlatilag már foglalhatunk is a szabad időpontok közül az ország bármelyik egészségügyi intézménybe.
- – Amennyiben papír alapú, kézzel írott beutalónk van, akkor sajnos minden eseteben fel kell hívnunk az illetékes szakrendelést, illetve recepciót és egyeztetni kell. Amennyiben azonban vagy a házi orvos, vagy a beutalót kiállító intézmény e-beutalót állított ki, az azonnal, mint a receptek is, felkerülnek a felhőbe, és az Egészségablakban már láthatóak is lesznek, segítségükkel pedig azonnal foglalhatunk időpontot – mondta el Kisimre László.
Sokszor a szándék megvan, de a cselekmény már elmarad
A barcsi betegellátó vezetője szerint nagyon fontos feladata lenne az önkormányzatoknak és a családsegítőknek az, hogy az időseket ezekben a kérdésekben is támogassák.
– Nagyon sokat segíthetne a hatékony ellátásban, ha a családsegítők megmutatnák az időseknek, hogy működik a rendszer. Hiszen sokan vannak egyedül az idősek között, és sokan nem számíthatnak senkire, hogy megmutassák nekik, hogy is működik a foglalási metódus. Az önkormányzatok pedig a falubuszok bevonásával hozhatnák el az időseket például a szűrőnapokra – emelte ki a főorvos igazgató.

Forrás: Kistérségi Járóbetegellátó Központ facebook
Az előjegyzés, a telemedicina és a JIR rendszer sokak életét megkönnyíti. Az orvosokét, hiszen gördülékenyebben, szervezettebben tudják munkájukat elvégezni. A páciensekét is, hiszen foteljük kényelméből, úgyhogy talán még a rendelőbe a lábukat sem tették be, tudnak mindent elintézni. Előjegyzést, beutalót és receptet kérni, eredményeiket megtekinteni és időpontot is foglalni szükség esetén. „
Fotó: sonline.hu
Eredeti írás: Dombi rRgina