
Autóknál veszélyes vagy ártalmatlan divat Fotó: MW
„A megemelt motorháztető veszélyes a gyalogosokra ütközéskor. Balesetveszélyesnek tartják az autós divathóbortot, de a kaposvári szakértő szerint nem akkora a baj, amilyennek gondolják.
Minden új autó a terepjárókra akar hasonlítani újabban. A magasabb motorháztetővel rendelkező autók azonban veszélyesebbek az ütközésekkor, ám az autóknak ez a mutatója folyamatosan emelkedik – állapította meg az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E), amely szerint ez a helyzet szabályozásért kiált, írta meg a totalcar.hu. A statisztikai adatok szerint az autók motorházának magassága évente átlagosan fél centiméterrel nő.
Letarolja a gyalogost az ilyen autó
A két szélső adat ezzel kapcsolatban a 2010-es 76,9 centiméter és a 2024-es 83,8 centiméter. A T&E a két számot az európai uniós, az egyesült királyságbeli és a norvégiai újautó-eladások alapján sakkozta ki. Sem az EU-ban, sem az azon kívüli európai országokban nincs olyan szabály, ami az autók motorháztetőire vonatkozna.
A szervezet összefoglalója szerint az SUV-k és a kisteherautók egyszerűen letarolják azokat a szerencsétlen gyalogosokat, akikkel ütköznek. Magas motorházaik miatt az ütközés közvetlenül érinti az emberek létfontosságú szerveit, és nagyobb a veszélye, hogy az elgázolt gyalogos a magas építésű járművek kerekei alá kerül.
Az alacsonyabb motorháztetőkkel rendelkező autók a lábuknál ütik el a gyalogosokat, akik a kocsik motorháztetején köthetnek ki, mérsékelve ezzel azt a veszélyt, hogy az ütközés az autó elé dobja őket.
A magas motorháztetők az előbbi mellett azzal érdemelték ki az autóbiztonsági szakértők negatív véleményét, hogy rontják a vezető kilátását az autókból. A kisebb gyermekeket teljesen kitakarhatják, és késleltethetik a veszélyhelyzetek érzékelését. Belga adatok szerint a motorháztető magasságának 80 centiméterről 90 centiméterre emelkedése gyalogosgázolások esetén 27 százalékkal növeli a halálos baleset valószínűségét. A súlyos sérülés esélye 20–50 százalékkal nő.
A somogyi szakértő nem látja borúsnak a helyzetet
– Nem ennyire tragikus a helyzet – vélte Pohner István, egy kaposvári autósiskola vezetője, akinek a véleményét megkérdeztük a témáról. Szerinte a gyártóknak szigorúan előírták a gyalogosok védelmét, így balesetveszélyes megoldásokat nem alkalmazhatnak. Az új autók töréstesztje során kiemelten vizsgálják a gyalogosok biztonságát, magyarázta. Látszólag a gyalogost bánthatja a kocsik kiemelt orr része, az autós oktató azonban bízik a gyártók megfelelő tervezésében. Az autókat elektronikus rendszerrel is ellátják, ami érzékeli a gyalogos lassabb mozgását, és belefékez baj esetén. Az viszont igaz, hogy az autók mostanság nagyobbnak akarnak látszani a valóságnál, ez divatjelenség, de minden divat elmúlik egyszer, tette hozzá.”
Fotó: MW; sonline.hu
Eredeti írás: KOVÁCS GÁBOR LÁSZLÓ