A téli abroncsra való váltás az egyik alapja az őszi csúszós úton vezetés biztonságos megteremtéséhez a vezetéstechnikai oktató szerint. Fotó: Shutterstock
„Autó
Az ősz beköszöntével, a megváltozott útviszonyok miatt jobban kell figyelni az utakon. Csörgő László vezetéstechnikai oktatóval beszélgettünk arról, hogyan kell felkészíteni a gépjárművet az előttünk álló időszakra, illetve a sofőröknek mikre kell odafigyelni a csúszós úton vezetés közben.
Ősszel sok autósnál szinte rutinszerűvé válik a téli gumi cseréje, a téli ablakmosó folyadék feltöltése, vagy a jégkaparó és jégoldók beszerzése. Azonban bármilyen jól van felkészítve a gépjármű, a csúszós, levelekkel borított csúszós úton vezetéskor a sofőr felkészültségére is óriási szükség van. Ennek kapcsán Csörgő László vezetéstechnikai oktatóval beszélgettünk.
– A legfontosabb dolog ilyenkor ősszel, amit nem győzzük elégszer elmondani, hogy időben kell téli gumira cserélni. Hajnalban már igencsak 7 fok alatt van a hőmérséklet, és van hogy akkor kell elindulnunk. A téli abroncs nemcsak hóban, hanem alacsony hőmérsékleten is segíti a gépjármű úthoz való tapadását, hiszen nemcsak a futófelülete, hanem az anyag összetétele is teljesen más, mint a nyári guminak, ezért én azt gondolom, hogy fontos időben lecserélni. A másik dolog, amire nagyon figyelni kell, most már sokkal hamarabb sötétedik, emiatt az autónak a világító és jelzőberendezései megfelelően legyen karbantartva, és mindegyik működjön. Igaz, hogy a KRESZ szerint elindulás előtt kell ellenőrizni a világító jelzőberendezéseket, de ezt a forgalmi vizsga után én azt gondolom, nagyon kevesen teszik meg, de legalább ilyenkor, amikor hamarabb sötétedik ez a látszani és látni és látszani elve, az egy borzasztó fontos dolog a mai közlekedésben.
A vezetéstechnikai oktató szerint nem csak az autót, magunkat is fel kell készíteni csúszós úton vezetésre
– A felsoroltakon kívül, az én véleményem szerint, egy picit magunkat is át kell állítani ebben az időszakban. Mivel sötétben teljesen más az emberi észlelés, megszűnik sötétben a térlátás, és a periférikus látás, és sokkal nehezebben látjuk az utat. Ebből adódóan mindenféleképpen vissza kell venni a sebességből, pláne sötétben. De télen egyébként is azt szoktuk mondani, hogy az útfelületnek a változása miatt a sebességet lecsökkentjük, a követési távolságot pedig megnöveljük.
Ne felejtsük el azt, hogy az esti, sötétedéskor szürkületnél lévő vezetésnél az emberi szem úgy viselkedik, ha szembejön egy autó, akkor egy tized másodpercre vakon vezetünk, mert a pupillánk hirtelen összeszűkül, majd kell egy kis idő mire újra kitágul. Ezt nem igazán érzékeljük, de valóban így van. A veszély az mindig itt van, tizedmásodpercek alatt alakul a környezetünk a közlekedésben.
A szakember továbbá arról is beszélt, hogyan vezessünk egy nedves, falevelekkel borított csúszós úttesten.
– Mindenféleképpen kiemelném azt, hogy a magyar gépjármű-állomány 16,4 év átlagéletkor, azért lassan már elérünk oda azt, hogy a legtöbb autóban lesz ABS, azaz blokkolásgátló berendezés. Az eszköz nem csak abban segít, hogy fékezés közben irányítható legyen az autó, hanem az eltérő tapadású felületen való fékezésnél kiegyenlíti a tapadáskülönbséget a kerekek alatt.
Ha a reggeli pára, vagy a dér kicsit megcsípi az utat, majdnem olyan, mintha egy jégpályán mennénk az autó egyik oldalán az autóval, a másik pedig az úthoz tapad. Ebből adódóan egy hirtelen fékezésnél az ABS nélküli autónak blokkolnak a kerekei, és azonnal megpördül a gépjármű, és a tapadókerék felé irányt vesz az autó és elkezd pörögni. Viszont ha ABS-szel van felszerelve az autó, abban az esetben ez nem történik meg, hiszen ez a rendszer egyenesben tartani az autóban. De ezen felül is azt szeretném javasolni, hogy óvatosabban fékezzünk ilyen esetekben, mert a hirtelen fékezés esetén a tapadásvesztés sokkal nagyobb veszéllyel jár.
Ezután arról beszélt Csörgő László, mit kell tenni abban az esetben, ha az autó megcsúszik a nedves útviszonyok miatt.
– Ha már bekövetkezett a baj, akkor az a legjobb, ha a sofőr ismeri a saját autójának a határait. Én azt szoktam javasolni, hogy célszerű a jogosítvány megszerzése után egy vezetéstechnikai tréningen való részvétel.
Itt a vezetők gyakorlatban megtapasztalhatják biztonságos körülmények között a vészhelyzeti szituációkat, és a szakképzett oktatók elmondják nekik, hogy mit kell tenni. Mindenféleképpen a higgadtság a legfontosabb, és az ekkor reflexszerűen bekövetkezett pánik után nagyon hamar a megoldásokon kell gondolkodni, és gyorsan dönteni, hogy megoldódjon a szituáció.
Célszerű ilyenkor például alulkormányzottság esetén apró kormánymozdulatokkal visszaszerezni az első kerék tapadását, ugye hirtelen egyenesbe hozni. Vagy túlkormányzottságnál, amikor az autó hátulja csúszik meg, akkor egy intenzív kormánymozdulattal a hátsó tengely kitörésének az irányába kormányozni, vissza lehessen szerezni a csúszó kerekek tapadását.”
Fotó / Eredeti írás: feol.hu
