"Bár itthon nem ez a jellemző, a hagyományos üzletekben is van Black Friday"
„Fekete péntek
Egykor hatalmas akciókkal csábították a vásárlókat, ma már más a helyzet. A Black Friday azonban az idén is tartogathat meglepetéseket.
Mesés akciók, színes-szagos reklámok, kihagyhatatlannak tűnő ajánlatok – az elmúlt években erről szólt a Black Friday, de vajon még napjainkban is érdemes böngészni a weboldalakat, vagy a fekete péntek mára csupán egy marketingfogássá vált? Erről beszélgettünk egy nyíregyházi webáruház-specialistával, aki azt is elárulta, még mindig elő-előfordulnak kamuakciók a hiteles és valós leárazások között megbújva. Egy biztos: a néhány éve tapasztalt 60–70 százalékos akciókat már hiába keressük, sokkal jellemzőbbek a 15–20 százalékos kedvezmények, amik talán elsőre nem tűnnek olyan csábítónak, de azért van még néhány tétel az árak mellett, amivel a webáruházak igyekeznek elnyerni a vásárlók kegyeit.

Illusztráció: Világgazdaság/Vémi Zoltán
Nem csak az akciókról szól a Black Friday
Ujvári Adrienn webáruház-szakértő, a webshopok készítésével és üzemeltetésével foglalkozó Shopmentor Kft. alapítója szerkesztőségünknek elárulta, az idén november 28-ára esik a Black Friday, de az akciók már nem csupán egy-két napra szólnak, hanem sok webáruház úgynevezett Black Week, vagy Black November néven hirdeti az akcióit.
– A cégeknek a fekete péntek nem csupán az eladásról szól, legalább annyira fontos neki a márkaépítés is. Remek alkalom ez visszahozni a régi vásárlókat, vagy akár új vevőket szerezni. Az élményszerűség egyre nagyobb teret kap, ami a külföldi webshopokkal – különösen a kínai Temuval – szembeni versenyben nagyon fontos. Nagy hangsúlyt fektetnek a személyre szóló, limitált ajánlatokra, amikkel sokkal jobb eredményt érhetnek el, mint egy feltűnő, akciót hirdető jelzéssel. Mindez a vásárlónak is sokkal előnyösebb, a vásárlás, a döntés is könnyebb számukra egy jól felépített, személyre szóló ajánlattal – hívta fel a figyelmet a szakember. Korábban többször olvashattunk arról, hogy egy-egy webáruház akár az éves forgalmának 20 százalékát is elérhette novemberben, ám mára ez lecsökkent – főként a már említett külföldi óriáscégek térnyerése miatt.
Tarolnak a műszaki cikkek
Persze, a Black Friday időszaka ennek ellenére is jelentős bevételt hoz a cégeknek. Van egy réteg, aki már a karácsonyi ajándékot is ilyenkor szerzi be – erre egyes webshopok is építenek –, de azt is jól tudják a vásárlók, hogy a fekete péntek után, sőt közvetlenül karácsony előtt is lesznek leárazások.
A novemberben legnépszerűbb termékek listája is az elmúlt évek trendjeit követi, bár észrevehető némi változás. A műszaki cikkek továbbra is tarolnak: sokan vesznek ilyenkor laptopot, vagy okostelefont, TV-t, esetleg háztartási gépek. Ami érdekes, hogy a divattermékek és a cipők kategóriája sokkal keresettebb lett, és nem meglepő módon a gyermekjátékok is gyakran kerülnek ebben az időszakban a vásárlók digitális kosarába – tette hozzá Ujváry Adrienn.
A különféle divattermékek, szépségápolási cikkek online erősödésének több oka is lehet. A már említett plusz szolgáltatások és élményszerűség is kedvezően hat a vásárlási kedvre. Gondoljunk bele: nincs lehetőségünk a képernyő mögül felpróbálni egy ruhát, cipőt, ám az elmúlt években egyre több webshopban találkozhatunk részletes mérettáblázatokkal, sőt azt is megnézhetjük a telefonunk segítségével, hogyan áll majd a rúzs, amit szeretnénk a kosarunkba tenni.
Nem tűntek el a kamuakciók
Az online vásárlás vitathatatlan előnyei mellett nem feledkezhetünk meg a kockázatokról sem. A hazai jogszabályok sokat fejlődtek az elmúlt években, sőt bátran mondhatjuk, hogy hazánk az élvonalba tartozik a fogyasztók védelme terén. Ugyanakkor még mindig vannak átverések, kamuakciók, amik a Black Friday idején még gyakrabban előfordulhatnak.
– Szerencsére mára jelentősen lecsökkent a hamis leárazások száma, ám a nem magyar tulajdonú webáruházaknál még előfordulhatnak ezek. A nem magyar cégeket ugyanis nem büntetheti, korlátozhatja a hazai jogszabály, és sajnos többen élnek is a kiskapuval. A magyar webshopoknak azonban fel kell tüntetniük a 30 nappal korábbi legalacsonyabb árat, erről statisztikát kell vezetni, amit bekérhet a hatóság. Emiatt nem fordulhat elő, hogy a fekete péntek előtt megemelik egy termék árát, majd akcióként meghirdetve visszacsökkentik a korábbi szintre.”
Eredeti írás: Miklós István
Fotó: szon.hu
