Kecskemétről hárman kerültek be a HVG TOP 100 gimnáziumai közé, a Katona Gimnázium szerepelt közülük a legjobban Forrás: Facebook
„Látványosan előreléptek. A kecskeméti Katona József Gimnázium az 52. helyen végzett a HVG TOP 100 gimnáziumi rangsorában. Ez a kiemelkedő országos helyezés 23-mal jobb, mint egy évvel ezelőtt. Ennek hátteréről is mesélt Csáki Tibor, a gimnázium igazgatója a Rádió 1 Gong Téma című műsorában.
A HVG TOP 100 gimnáziumi lista több éve megjelenik. A kecskeméti Katona József Gimnázium mindig ott van a legjobb száz között. A zsűri három fontos szempontot vesz figyelembe: az érettségi, a kompetenciamérése és az országos középiskolai tanulmányi versenyek eredményeit.
Igazi vágyálom a százas körbe bejutni
Csáki Tibor igazgató először a HVG listáját mutatta be.
– Évente készíti el a HVG a legjobb 100 gimnázium listáját, de ennél sokkal több gimnázium létezik, így sokkal többet vizsgálnak a lista kialakításakor. 400 gimnáziumot rangsorolnak, de ennek a duplája, mintegy 800-nál is több a gimnáziumi minőségben működő iskola ma Magyarországon. Ez egy nagyon komoly rangsor. Önmagában már az is jó, ha az intézmény bekerül abba a 400-ba, amellyel a HVG foglalkozik, de az első 100-ba bejutni már vágyálom a legtöbb iskolaigazgató és nevelőtestület számára. Ezáltal egy picit a reflektorfénybe kerül az iskola, több információt tud magáról megmutatni a szülőknek, a közvéleménynek, a saját városa lakosságának – mondta Csáki Tibor.
A százas listába bekerülni egy kicsit olyan, mint egy elit klubhoz tartozni, ahova nem meghívásos alapon, hanem az érdem alapján lehet bekerülni
– emelte ki Csáki Tibor.
A TOP 100 gimnázium rangsorolásának szempontjai
A Katona gimnázium igazgatója részletesen szólt a rangsorolás szempontrendszeréről.
– A szempontrendszer világos és tiszta. A HVG az igazgatókkal e-mailes kapcsolatban áll a tanév során. Azoknak az iskoláknak már a rangsor megjelenése előtt küldenek egy e-mailt, amelyek a számításaik szerint a százba bekerülnek, hogy az iskoláról egy rövid kis bemutatkozó oldal vagy fél oldal jelenhessen meg az ő kiadványukba. Így, akit megkeresnek, az már jó jel. A rangsor összetevői az érettségi eredményekhez, a kompetenciamérések eredményeihez és az országos középiskolai tanulmányi versenyekhez, röviden OKTV-nek nevezett legrangosabbnak számító tanulmányi versenyek eredményeihez köthetőek. Természetesen ezeken belül vannak további alszempontok, amit figyelembe vesznek a rangsor szerkesztői – részletezte.
Sok minden múlik a kompetenciamérésen
Kecskemétről három gimnázium jutott be az elit körbe:
a Katona Gimnázium 52., a Bányai Júlia Gimnázium 62., a Bolyai János Gimnázium a 84. helyen végzett a TOP 100 rangsorban. A sereghajtók pedig a bajaiak lettek.
A Katona Gimnázium tavaly 75. helyezést ért el, idén 23-at lépett előre.
– Tavaly egy picit hátrébb csúsztunk, 75. helyezést értük el. Ez a megszokott helyünkhöz képest rosszabb volt egy kicsit. Megvizsgáltuk, hol teljesítettünk gyengébben, és most ezeken a területeken sikerült javítanunk, úgyhogy 23 helyett léptünk előre. Vannak nálunk nagyobbat ugró iskolák is, de a legtöbb helyezést javító gimnáziumok között azért minket is számon tartanak – tette hozzá Csáki Tibor, majd további részleteket is megosztott.
– Az érettségi eredményeink átlaga egy picit javult, ami a diákanyag függvénye is, hiszen nem ugyanazok a gyerekek érettségiznek az egymást követő években. A kompetenciaméréseink is javultak valamelyest. Úgy vélem: a kompetenciamérés egy nagyon érdekes összetevője ennek a rangsornak, ugyanis a tanulók aznap, ha végeztek a kompetenciaméréssel, hazamehetnek. Éppen ezért sok iskolában nehéz elérni azt, hogy a diákság komolyan vegye a kompetenciamérést, mert ha hamarabb végeznek, akkor hamarabb jön el a napi szabadság is. Mi nevelőtestületi szinten arra jutottunk, közös érdekünk a kompetenciamérésen kitölteni a rendelkezésre álló időt. Így ez is hozzájárult a rangsorban való előrébb lépésünkhöz – mondta az igazgató.
Reálisan még néhány helyet lehet előrébb lépni
Ennél is lehet előrébb lépni? Erre is megadta a választ Csáki Tibor.
– A kompetenciaméréseken szerintem mindig van mit javítani, annál is inkább, mert erre lehet egy kicsit készülni. Az érettségik átlaga az az iskolában hosszú idő óta változatlanul egy megadott matematikai átlagérték közelében mozog, plusz-mínusz egy-két tizeddel, úgyhogy nagy változás nem várható e téren. Azt gondolom, hogy nekünk ez a helyezésünk a reális, úgyhogy mi az első 20–25 helyre tényleg nagy tisztelettel nézünk. Reális esélyünk a 45. helyig van – osztotta meg véleményét az iskolaigazgató.
A megyeszékhelyek között előkelő helyen szerepel Kecskemét
Kecskemétről három gimnázium szerepel a TOP 100-ban.
– Ha Budapestet nem vesszük figyelembe, akkor a megyeszékhelyek közül csak három olyan van, ahol háromnál több iskola is bejutott ebbe a százas listába: Győr, Székesfehérvár és Debrecen. Utána jön holtversenyben Kecskemét a három gimnáziummal a 4. helyen. Nagy büszkeség az, hogy azért nálunk nagyobb, komolyabb hagyományokkal rendelkező egyetemi városokból is van olyan, Szeged és Pécs, ahonnan csak kettő iskola került fel a százas listára, úgyhogy ez mindenképpen a városban zajló oktató-nevelő munka értéket dicséri – vélekedett az iskolavezető.
Az MCC rangsora nagyon komoly értéket képvisel
Országosan van még egy gimnáziumi rangsor, melyet a Mathias Corvinus Collegium készíti el.
– Ennek a szervezetnek egy nagyon komoly, nemzetközi szinten is elismert, megbecsült csapata van. Ők nem egy ellenrangsort hoztak létre, hanem egy kicsit árnyaltabb, másfajta szemlélettel készülő rangsort. Ez november végére várható. Úgy érzem, hogy a hivatalos oktatásirányítás inkább most már az MCC rangsor mellett teszi le a voksát, ugyanis aki bekerül az ő 100 legjobb gimnáziumot tartalmazó listájukra, nekik egy nagy oklevélátadó ünnepséget szerveznek. Tavaly négy kecskeméti gimnázium volt jelen, a piarista gimnázium is a mostani már megemlített három gimnázium mellett felkerült a százas listára. Én bízom benne, hogy idén is így lesz – tette hozzá végül Csáki Tibor.”
Eredeti írás: SEBESTYÉN HAJNALKA
Fotó forrása: baon.hu
Videó az eredeti írás alatt.
