Fonyódi művésztelep
„Rippl-Rónai József tanítványaként sajátította el a festés műhelyfogásait. Halvax Gyula (1906-1984) vérbeli kaposvári, somogyi festő, akinek balatoni festményei részét képezik a tó képzeletbeli képzőművészeti tárlatának.
Kaposváron született és a neves előd, Rippl-Rónai József tanítványaként sajátította el a festés műhelyfogásait Halvax Gyula. Bár a technikát kiválóan ismerte, elsőre nem vették fel rögtön a Képzőművészeti Főiskolára, ezért egy esztendőre Kecskemétre, a művésztelepre költözött, majd a sikeres felvételit követően a Főiskolán nem mástól, mint a nagy nevű Rudnay Gyulától tanulhatott. Somogytól ideiglenesen elszakadt ugyan, de visszalátogatva Róma-hegyi mesteréhez, Rippl-Rónai időskori portréját is Halvaxnak köszönhetjük, 1935-ben pedig szintén Halvax illusztrálta Takáts Gyula első, Kút című verseskötetét. Festői tudásának fejlesztésére Rómában, Firenzében is eltöltött néhány hónapot ösztöndíjasként.

Fotó: MW
Művészete az 1930-as évek elejére bontakozott ki, első önálló tárlata Budapesten, a Nemzeti Szalonban volt. 1935-ben már erről tudósított az egyik napilap:
Halvax Gyulának ez már az ötödik kiállítása, amelynek sikere még az előzőkét is túlhaladja. Ezzel a kiállítással Halvax Gyula a Balaton első festői közé futott be. Valami megmagyarázhatatlanul balatoni van balatoni képein, ami azok előtt, akik a Balatont még nem látták, bizonyára érthetetlen. Pl. »Esti halászat« című képe sötétkékben van kezelve, közvetlenül mellette egy másik esti balatoni hangulat szürke színben. Már most, aki a Balatont még nem látta, hogyan is tudná elképzelni, hogy ilyen színkülönbség lehet két este között. De a sötétkék, egyébként is kedvenc és igen kifejező színe Halvaxnak.
Az 1930-as évekre valóban megsokasodtak Halvax tavi képei: a Badacsony Bélatelepről, Tihany Aszófő felől, Kilátás Kisőrsre című átütő balatoni festményei mind e korszak termései.
Balatoni sorozata a második világháborút követően is folytatódott, fonyódi nyaralásai számos ihletet adtak. Szecessziós, impresszionisztikus tájképein sokszor látjuk a fonyódi partszakaszt. A térséghez való kötődése okán nagy tervei közt szerepelt egy fonyódi művésztelep létrehozása: „Fonyód-Bélatelep jött elsősorban számításba, mert e célra legalkalmasabb, tekintettel arra, hogy ez a művésztelep az elveszett nagybányai művésztelepet lenne hivatva pótolni. Idővel a téli és nyári munkahely céljára egyaránt alkalmasnak kellene lenni.”
Halvax Gyula oltárképfestőként is tevékenykedett
Kevésbé ismert tény, hogy Halvax kaposvári és tavi vonatkozású képei mellett oltárképfestőként is tevékenykedett. A kaposvári evangélikus templom Jézus alakját ábrázoló oltárképét, valamint a somogyvámosi Golgota című képet is ő jegyzi. Ám tavi szakrális festménye is van: a fonyódi Sípos-hegy református-evangélikus templomának megrázó Krisztus-portréját szintén Halvax készítette el.
Nagy és sokszínű életművének, melynek alapját adta somogyi származása, részét képezik külföldi, tengerparti ihletésű művei egyaránt. A korabeli helyi napilap 1984-ben csak egy rövid hírben közölte hirtelen halálát. Életműve nem merült feledésbe, bár kevesebb szó esik róla, talán szülővárosában, Somogyországban érdemes lenne egy emléktáblával megidézni, helyi vonatkozásokkal bőven tarkított életművét.”
Eredeti írás: KOVÁCS EMŐKE
Fotó forrása: sonline.hu
