„Hosszú évek alatt jutott el a felszámolási eljárás odáig, hogy a legnagyobb hitelező hozzájutott a sávolyi MotoGP pálya területéhez. Sajtóértesülések szerint a 200 hektáros, versenypályának szánt terület spanyol kézen maradt, de megoldás továbbra sincs a láthatáron, hogyan valósulhatna meg a Balatonring.
A kőzúzalék között gyökeret vertek a fiatal nyárfák, már nyomokban is alig látható a Balatonring versenypálya. A 4,5 kilométer hosszú létesítmény elején és végén is dombokat emeltek az egykori építők, de a magaslatokat is teljesen benőtte a növényzet. A pályát visszahódította a természet.
– Jó lenne, ha mégis megkezdődhetne a motorverseny – mondta a faluban kerékpárját toló Szabó József. – Emlékszem, hogy egykor Talmácsi Gábor is itt volt. De akadtak politikai ellenzők, végül a versenyt elvitték az Alföldre, de itt maradt a félkész pálya. Pedig fellendíthette volna a falu életét. Sokan számítottak erre, és befektettek, főként vendéglátósok.
Motorpályából valószínűleg itt már nem lesz semmi, mert túl sok pénzt kellene beleölni, hogy működőképes legyen
– vélte Simon József. – Bízom benne, hogy kitalálnak valamit a hasznosítására, mert az munkalehetőségeket is teremtene.
Az történt, hogy a jelzáloggal rendelkező követelő megkapta természetben a 200 hektáros területet, és a felszámolásnak ez lett a lezárása. Az önkormányzatnál nem tudnak arról, hogy a földhivatalban bejegyezték-e már a változást, de ez nyilván csak idő kérdése.
Azt nem lehet tudni, hogy mit terveznek a területtel, ez volt a válasz a legutóbbi kérdésemre.
– mondta Schuller Tibor polgármester. – A falu örülne a hasznosításnak, mert az lenne a célunk, hogy olyan beruházás legyen ott, ami a község fejlődését szolgálja.
A területre motorsport felhasználást jegyeztek be, és a változáshoz módosítani kellene a rendezési tervet, ebben a képviselő testületnek lehet befolyása. Közben 15 év alatt a fák benőtték a pályát, majd arról szóltak a hírek, hogy nagy mennyiségű illegális szemetet raktak le ott. Ez azonban már nem igaz, mert tavasszal eltávolították a sok hulladékot. A felszámolási biztos kötelessége volt megoldani, az önkormányzat ebben segített a felszámolónak, és már egy papírzsebkendő sincs eldobva ott, tette hozzá a településvezető.
A sajtóban megjelent dokumentumok szerint a felszámolás eredményhirdetése alapján nettó 664,3 millió forintos ajánlattal a legnagyobb hitelezőé, a Sávolyi Termálcentrum Kft.-é lett a terület, és a földhivatali dokumentum azt mutatja, hogy a tulajdoni lapra már át is vezették a tulajdonosváltást. Így ért véget a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. hét éve húzódó felszámolása, a bíróság a cég törlését is elrendelte. A spanyol befektető a 24.hu-nak annyit üzent, hogy nem kívánnak újságírói megkeresésre válaszolni, így arra a kérdésre sem felelnek, miként tervezik a terület hasznosítását.
A 2008-as világválság vitte el a pályát
A pálya alapkövét 2008 szeptemberében tették le. Az első futamot 2009. szeptember 20-ára tervezték, ám az engedélyek nehézkes beszerzése miatt a beruházás már akkor csúszott. Kezdetben Bajnai Gordon egykori miniszterelnök, és Balaton Fejlesztési Tanács volt elnöke, Suchman Tamás is a projekt támogatói között volt. A pálya építésének költsége 80 millió euró lett volna, melynek nagy részét a Talmácsi Gábor volt csapatát is szponzoráló Sedesa Investment Group állta volna. A projekt végül csődbe ment, miután a Sedesa otthon korrupciós ügyekbe keveredett, és kipattant a 2008-as gazdasági világválság. Ezután a sávolyi pálya végrehajtás alá került, majd a telket 2012. október 13-án aukcióra bocsátották 1,5 milliárd forintos kikiáltási áron, miközben a telken 3,5 milliárd forint terhelés volt, de senki nem vette meg, foglalja össze a pálya történetét a Wikipédia.
Nem nulláról, mínuszról indulnának ha be akarnák fejezni a Balatonringet
Amikor a harmadik Orbán kormány bejelentette, hogy Hajdúnánáson építenék fel a hazai MotoGP pályát, a Balatonring politikai viták kereszttüzébe került. Steinmetz Ádám jobbikos képviselő amellett kardoskodott, hogy a hajdúnánási pályára elkülönített 65 milliárd forint feléből be lehetne fejezni a sávolyi pályát, és a Balaton és az M7-es autópálya közelsége biztosítaná a turisztikai és logisztikai feltételeket. Móring József Attila, a térség országgyűlési képviselője akkor arra hívta fel a figyelmet, hogy a pálya mérete és kialakítása időközben elavulttá vált, a befejezését pedig a többletköltségek és a megváltozott jogi környezet is akadályozná. 2020 nyarán rendkívüli közgyűlést hívtak össze azért, hogy megtárgyalják, a Somogy Vármegyei Önkormányzat tehetne-e lépéseket a sávolyi MotoGP pálya újrahasznosításáért. Ám az ülésen kiderült, hogy zűrös a múltja és a jelene a félbehagyott Balatonringnek. Így a feltámasztásáért tett erőfeszítéseket végül elvetették a képviselők. Biró Norbert, a közgyűlés elnöke akkor azt mondta, hogy nem nulláról, hanem mínuszról indulnának, ha be akarnák fejezni a sávolyi pályát.”
Fotó: Muzslay Péter
Eredeti írás: KOVÁCS GÁBOR LÁSZLÓ