„A benzinkutakat sem kíméli az új adótörvény
A parlament október 10-én elfogadott új adótörvénye jelentős hatással lesz a benzinkutak működésére is. Az egyik legfontosabb változás az előzetes nyereségadó bevezetése, amely minden egyes töltőállomásra vonatkozik, és különböző mértékben terheli az egyes piaci szereplőket.
Az új adózási szabályok értelmében minden benzinkút havi 30-60 ezer hrivnya előzetes nyereségadót köteles fizetni. Ez az összeg különösen nehéz helyzetbe hozza azokat a kisebb benzinkutakat, amelyek kevésbé sikeresek a kiegészítő termékek (például cigaretta, alkohol, élelmiszerek) eladásában, ugyanis ezek nem tudnak kellő nyereséget generálni ahhoz, hogy kompenzálják az új adókat.
A nagyobb hálózatok, mint az OKKO vagy a WOG, kevésbé érzik meg az emelés hatásait, mivel már eddig is jelentős bevételeket könyveltek el a kiegészítő termékek értékesítéséből. Így számukra a 60 ezer hrivnya nem jelent komolyabb terhet. Azonban a kisebb diszkont benzinkutak, amelyek az alacsonyabb árakkal próbálták odacsábítani a vásárlókat, nehezebb helyzetbe kerülhetnek. Ezek a töltőállomások az üzemanyagárak emelésével próbálhatják meg kompenzálni a pluszköltségeket.
Ez azonban nehéz döntés, mivel a nagyobb hálózatok, mint az OKKO és a WOG, továbbra is versenyképes áron kínálhatják az üzemanyagot, és nem lesznek rákényszerítve az áremelésre.
Amennyiben a kisebb kutak drágítanak, elveszíthetik versenyelőnyüket, mivel a fogyasztók a hasonló árkategóriájú nagyobb láncokhoz fognak fordulni, ahol több szolgáltatás és jobb minőség várja őket. A kisebb töltőállomások tehát így alternatív megoldások után nézhetnek, hogy fenntartsák versenyképességüket.
De milyen alternatív megoldások jöhetnek szóba? A kisebb benzinkutak például gyakran olyan módszerekhez folyamodnak, amelyek a minőség rovására mennek s nem feltétlenül egyeztethetők az üzleti etikával. Ezek közé tartozik az, hogy
illegálisan működtetett kutakat használnak, ahol a vásárlásokat nem rögzítik hivatalosan. Emellett előfordulhat, hogy szándékosan kevesebb üzemanyagot töltenek az autókba, mint amennyit a vásárlók kifizettek.
Ez a gyakorlat, amely már most is megfigyelhető néhány kisebb benzinkúton, valószínűleg még elterjedtebbé válik.
Összességében, bár az új adótörvény közvetlenül nem fogja jelentősen megemelni az üzemanyagárakat, a kisebb kutak számára mégis komoly kihívást jelenthet a fennmaradás. Ez a szektor további átrendeződéséhez vezethet, ahol a nagyobb láncok erősödnek, míg a kisebbek próbálnak alkalmazkodni vagy kénytelenek lesznek bezárni. Az üzemanyagpiac szereplői számára az árstabilitás fenntartása kulcsfontosságú, különösen a globális olajpiaci bizonytalanság közepette, ahol a közel-keleti konfliktusok és az amerikai választások is befolyásolhatják az árakat.
Az új adóintézkedések következményei tehát hosszú távon is hatással lehetnek az ukrán üzemanyagpiac szerkezetére és a fogyasztók választásaira. A legnagyobb kérdés az, hogy a kisebb kutak hogyan képesek alkalmazkodni az új kihívásokhoz, és hogy a fogyasztók hogyan reagálnak a változó piaci környezetre.”
Fotó: KISZó
Eredeti írás: Bujdosó Ivett