Illusztráció - GODA-Gumi Somberek Fotó: IKÉ
„Cseréljünk!
Nemcsak biztonsági, de anyagi szempontból is hibás döntés lehet, ha valaki nem cseréli le időben a gumiabroncsait. A négyévszakos gumi jó kompromisszum lehet – de nem mindenkinek.
A nyári kánikula beköszöntével újra előtérbe kerül az autógumik kérdése. Sok autós még május végén is téli abroncsokkal jár – derült ki baranyai gumiszervizek tapasztalataiból. „Sokan azt gondolják, hogy a téli gumi nyáron is biztonságos, mert jobban tapad, de ez tévhit” – hívta fel korábban a bama.hu figyelmét Kováts Zoltán, a pécsi Marsopont szaküzlet ügyvezetője. Mint mondja, ezek az abroncsok kimondottan hideg időre készültek: „A téli gumik lágyabb anyagból készülnek, nyári melegben túlságosan felmelegszenek, a tapadásuk romlik, a fékút nő, az autó pedig kiszámíthatatlanabbá válik. Ráadásul gyorsabban is kopnak.” De mi a helyzet a négyévszakos gumikkal?

Fotó: MW
Ha már négyévszakos gumit választunk, válasszunk minőségit
A gumicserét sokan próbálják megúszni – különösen az utóbbi évek inflációs hatásai miatt –, de a kompromisszumok nem minden helyzetben férnek bele a biztonságba. „Valószínűleg az autó adja a legnagyobb büntetést azoknak, akik nem váltanak időben abroncsot” – tette hozzá Kováts. Sokan emiatt inkább négyévszakos gumiabroncsokat választanak, különösen azok, akik évente csak néhány ezer kilométert vezetnek. „Nálunk, Komlón, egyre többen érdeklődnek ilyen megoldások iránt” – árulta el egy helyi gumiszerviz munkatársa. Mint mondja, „a négyévszakos gumi kényelmi szempontból remek választás, hiszen megspórolható a szezononkénti csere, és egy jó szett akár négy-öt évig is bírja.” Ugyanakkor hozzátette: „Aki sokat vezet, autópályán jár, vagy havas időben sem akar lemondani az autóról, annak inkább külön téli és nyári garnitúra ajánlott.”
A német ADAC autóklub is hasonló következtetésre jutott, legfrissebb tesztjükben négyévszakos abroncsokat vizsgáltak – pontosan olyanokat, amelyek Magyarországon is népszerűek. A 225/45 R17 méretkategóriában a Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 vitte el az első helyet, a Continental AllSeasonContact 2 lett a második, de dicséretet kapott a Pirelli Cinturato All Season SF 3 és a Bridgestone Turanza All Season 6 is.
Ugyanakkor a teszt azt is megmutatta, hogy nem minden négyévszakos gumi biztonságos. Az Arivo Carlorful A/S, a Petlas Multi Action PT565, a CST Medalion All Season ACP1 és az APlus AS909 például kimondottan veszélyesnek bizonyultak. Az ADAC beszámolója szerint míg a Continental abroncs 80 km/órás sebességről 31,3 méter alatt állt meg nedves úton, addig az Arivo 42,6 métert igényelt ugyanezért – vagyis amikor a Continental már teljesen megállt, a másik jármű még 41 km/órás sebességgel száguldott tovább.
A szakértők szerint tehát a négyévszakos gumi kompromisszum: nem helyettesíti teljesen a szezonális abroncsokat, de egyes felhasználók számára – főként városi, alacsony éves futásteljesítményű autózók esetében – praktikus és költséghatékony megoldás lehet. Ugyanakkor egy biztos: sem a téli gumi nyáron, sem a gyenge minőségű négyévszakos nem jó választás. Ha már spórolunk a gumicserén, legalább a minőségre ne sajnáljuk a pénzt – mert az életünkről van szó.”
Címlapkép: IKÉ
Eredeti írás: JUSZTIN LEVENTE
