„KITEKINTŐ
Buszgyártásba kezd a 2002-ben alapított, többek között az UAZ terepjárókat és Vlagyimir Putyin orosz elnök kedvenc limuzinját, az Aurus Senat luxusautót is gyártó orosz Sollers – eredeti nevén OAO Severstal-auto – cégcsoport. A napokban az orosz wroom.ru szakportál közölt egyetlen képet a márka első távolsági autóbuszáról, amelynek hivatalos premierjét a tervek szerint idén szeptemberben tartják.
A Sollers SA9 néven emlegetett újdonság nem titkoltan a kínai Ankai A9 turistabusz licence alapján készül, ami viszont formai szempontból a Setra távolsági típusaival mutat gyanús hasonlóságot. Az orosz szaksajtóban megjelent fénykép tanúsága szerint az egyetlen különbség a kínai eredetihez képest az emblémán kívül az osztott szélvédő lesz. A műszaki jellemzőkről egyelőre nincs információ, de itt sem várható nagy eltérés. A 12 méter hosszú, alapkivitelben 49 utasüléssel rendelkező Ankai A9 típus helyi piacos változatát hathengeres, 9,7 literes 336 lóerős (247 kW) Weichai WP10 típusú, Euro 5-ös emissziós normát teljesítő dízelmotor hajtja hatfokozatú kézi sebességváltón keresztül, feltehetően ugyanez a hajtáslánc kerül majd az orosz gyártású adaptációba is. A buszok összeszerelése Vlagyivosztokban zajlik majd, ahol jelenleg a Sollers ST6 pickupot is gyártják. A hírek szerint a Sollers később egyszerűbb és kisebb méretű busztípusokat is felvenne a termelési programjába.
Jelenleg egyetlen orosz buszgyártó sem kínál turistabuszokat, így az országot sújtó nyugati szankciók bevezetése óta szinte kizárólag kínai cégek szolgálják ki ezt a szegmenst, illetve a fehérorosz MAZ mutatott be tavaly egy ígéretesnek látszó prototípust, bár ebből a hírek szerint nem készült azóta több példány. A kereslet ugyanakkor a jelek szerint indokolttá teszi a fejlesztéseket, nemrég ugyanis a KAMAZ is bejelentette, hogy egy új távolsági busztípuson dolgozik, amelyet a tervek szerint 2025 folyamán mutatnának be. Az Autostat ügynökség statisztikája szerint Oroszországban idén júniusban 1536 új autóbusz talált gazdára – ez 4%-os visszaesés a tavaly júniusi adathoz (1600 eladott egység) viszonyítva, ugyanakkor 19%-kal meghaladja az idén májusban eladott autóbuszok számát (1288). A hónap nyertesei ezúttal is a PAZ, a LiAZ, a Yutong és a NefAZ voltak. A 2024-es év első hat hónapjában összesen 10 091 új autóbusz fogyott az orosz piacon, ami 18%-os erősödést jelent az előző év azonos időszakához képest.
Címlapkép: Sollers/wroom.ru”
Eredeti írás: Patthy Gellért