
"...a KRESZ csak minimális felmentést ad..."
„Helyi közélet
Sokan még mindig a kibúvót keresik, de a KRESZ csak minimális felmentést ad. A biztonsági öv használatával egy esetleges ütközés során ötven százalékkal javulnak a túlélési esélyek.
Egymás után zajlanak a rendőrségi razziák, Somogyban is sűrűn ellenőrzik a biztonsági öv használatát, s aki vét a szabályok ellen, kemény büntetésre számíthat, kivéve, ha…

Nagy mértékben javulnak a túlélési esélyek
- Aki használja a biztonsági övet, annak egy esetleges ütközés során ötven százalékkal javulnak a túlélési esélyei az első és a hátsó ülésen egyaránt. Az öv emellett megakadályozza, hogy az autóban ülők kiessenek a gépjárműből, ha az felborulna. Az Autó-Motor egy korábbi cikke szerint a balesetek során az autóból kirepülő emberek 75 százaléka életét veszti.
Rendőrségi razziák zajlanak, de ezekben az esetekben a biztonsági öv becsatolása nem kötelező!
- Mindezek ismeretében megdöbbentő, hogy sokan mégis vonakodnak becsatolni magukat, esetleg még büszkélkednek is azzal, hogy nem használják a biztonsági övet, mondván, nekik aztán senki ne mondja meg, és ne szóljanak bele az életébe.
- A jogszabályok azonban szigorúan rendelkeznek e tekintetben, azonban meghatároz néhány kivételt a KRESZ, amikor nem kell becsatolni a biztonsági övet.
Ezek a következők:
- a hátramenetben közlekedő gépkocsi vezetőjének;
- a taxi gépkocsi vezetőjének, ha taxi üzemmódban utast szállít;
- a mentő gépkocsi betegellátó terében utazóknak, ha a becsatolás a beteg állapotának romlását okozhatja, a betegellátást akadályozza;
- a lakott területen menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban;
- a lakott területen kívül menetrend szerinti személyszállítás végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat;
- az autóbuszban szállított 3. életévét még be nem töltött gyermeknek;
- annak, aki külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.
Az autóbusz biztonsági övvel felszerelt ülésein utazókat az ülésen elhelyezett jelzéssel, a járművezető által, kalauz, idegenvezető vagy a csoport vezetőjeként kijelölt személy által, vagy például videón tájékoztatni kell a biztonsági övek kötelező használatáról.
A sofőr lefejelheti a szélvédőt
– Az autómba a ’70-es évek elején már akkor beépítették a biztonsági övet, amikor még nem volt kötelező – felelte kérdésünkre hétfőn Endrédi János kaposvári forgalomtechnikai szakmérnök, a Kaposvári Rendőr-kapitányság Városi Baleset-megelőzési Bizottság tagja. – Lényeges, hogy mindenki használja az övet, mivel egy ütközés esetén megvédi a sofőrt és az utast az elmozdulástól. Nyilván a becsapódás ereje, nagysága is befolyásolhatja a karambol következményeit.
Endrédi János úgy látja: menet közben bármikor megtörténhet a baj. Autójába egyszer Zamárdinál hátulról belerohant egy másik gépkocsi, de a kaposvári családnak nem lett semmi baja, mert mindenkit megvédett az öv. A forgalomtechnikai szakmérnök szerint ennek hiánya könnyen súlyos problémához vezethet: a balesetnél a gépkocsivezető lefejelheti a szélvédőt, sőt, akár kirepülhet a járműből.
Feszít az öv, egyesek ezzel védekeznek
– Mégis akadnak kényelemből egyesesek nem kapcsolják be az övet – hangsúlyozta Endrédi János. – Ők arra hivatkoznak, hogy feszít az öv, noha a legfontosabb a védelem és a biztonság.
Nagy László nyugalmazott kaposvári vizsgabiztos kérdésünkre kiemelte: az orvos vizsgálata alapján, igazolható módon nem kell bekapcsolni a biztonsági övet annak, aki ennek az igazolásnak a birtokában van. Ezt csak indokolt esetben adja ki az orvos, mert sokkal nagyobb biztonságban van az autóban helyet foglaló, ha használja a biztonsági övet.
Kell-e használni a biztonsági övet várandósság alatt?
Magyarországon a jogszabályok kötelezően előírják a biztonsági öv használatát minden esetben, így a KRESZ szabályai szerint nem is kérdés, hogy szükséges-e várandósan használni a biztonsági övet akár sofőrként, akár utasként. Japán kutatók terhes nők alkatának, anatómiai fölépítésének megfelelő bábukkal végeztek ütközési kísérleteket. A kísérletek egyértelműen bizonyították, hogy a biztonsági öv mind frontális ütközés esetén, mind a kocsiba hátulról belerohanó másik autó ütését jelentősen kivédi.”
Fotó: sonline.hu
Eredeti írás: HARSÁNYI MIKLÓS