„William Kentridge Lágyabban játszd a táncot (2015) című videóinstallációjával nyitja meg kapuit a Városliget új kulturális intézménye, a NEO Kortárs Művészeti Tér. Magyarországon a nagyközönségnek első alkalommal mutatkozik be a mű, amely a Szépművészeti Múzeum nemzetközi kortárs gyűjteményének egyik kiemelkedő darabja. A kiállítás egy újonnan létrejött kiállítóhely nyitótárlata: a NEO Kortárs Művészeti Teret az 1885-ben eredetileg Műcsarnoknak épült, s a Liget Budapest Projektnek köszönhetően megújult Millennium Házában alakították ki.
A Városliget Zrt. szervezeti keretei között és a Szépművészeti Múzeum szakmai mentorálásával működő NEO a Szépművészeti Múzeummal, a Műcsarnokkal és a rövidesen felépülő Új Nemzeti Galériával együtt az egyedülálló és sokszínű, parkba ágyazott képzőművészeti intézményegyüttes fontos, egyedi küldetésű eleme.
A dél-afrikai származású William Kentridge napjaink legismertebb kortárs művészei közé tartozik. 2009-ben a Time magazin a világ 100 legbefolyásosabb embere közé sorolta, animációs filmjei, installációi, rajzai sajátos nyelven érintenek társadalmi-politikai kérdéseket és traumákat, művei a világ legjelentősebb köz- és magángyűjteményeinek becses darabjai.
A Lágyabban játszd a táncot című videoinstalláció, amely a Szépművészeti Múzeum nemzetközi kortárs gyűjteményének egyik kiemelkedő műve, a nagyközönségnek első alkalommal mutatkozik be Magyarországon. A mű William Kentridge összegző igényű, monumentális alkotása: a videóinstalláció embersziluettek véget nem érő vonulását ábrázolja egy sivár tájban.
Az andalító zenére táncoló árnyalakok az antik reliefek motívumfűzésével, a diadalmeneteket ábrázoló fametszetek ikonográfiájával és a danse macabre hagyományával is asszociálhatók, ugyanakkor a festészet- és filozófiatörténet (Platón és idősebb Plinius) régi toposzát, a vetett árnyékot is új kontextusba helyezik.
A mű címe Paul Celan költő Halálfúgájának egyik sorát idézi („lágyabban játszd a halált”), és ezáltal traumatikus tartalmakkal telítődik, a pusztulás, a száműzetés, a folytonos vándorlás, az egzisztenciális szorongás minden korszakban másképp aktuális tapasztalatát felidézve.
A mű az egész kentridge-i életmű egyik kulcsműve. A mozgásba hozott, rajzolt látványok élő alakokkal keverednek, akárcsak Kentridge más művein, a figurák a társadalom különféle rétegeiből származnak, hol valóságosak, hol álomszerűek. A panorámaszerű körmozi felfogható társadalmi körképként, sajátos helyzetképként, ugyanakkor az installáció egésze a folytonos mozgásnak és az elbizonytalanodó identitásoknak sajátos metaforájává is válik.
A művész 2011-ben már szerepelt Budapesten: I am not me, the horse is not mine (2008) című, a Szépművészeti Múzeumban bemutatott, Nyikolaj Vasziljevics Gogol Az orr című novelláját feldolgozó videóinstallációját jelentős szakmai és közönségsiker övezte.
A Millennium Házában kialakított 350 négyzetméteres kiállítótér lehetőséget ad a kortárs művek és installációk széles spektrumának a bemutatására. A NEO célja, hogy aktív szakmai együttműködést alakítson ki művészeti felsőoktatási intézményekkel is. Mindezek mellett a művészeti tér nagy hangsúlyt kíván fektetni a művészetek edukatív célú közvetítésére, ennek érdekében tárlatvezetéseket és múzeumpedagógiai foglalkozásokat is szervez, minden korosztály számára.”
Címlap fotó: mult-kor.hu
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.